Compressor laat zekering omslaan

Prebel007

  • #1
Hallo,
ik heb een kapotte creemers compressor gekocht die ik probeer aan de praat te kijgen.

Nu slaat de zekering meteen bij inschakelen met de knop op de pressostaat door. De motor zoemt dan wel heel even.

De motor en cilinders zijn met de hand goed te draaien maw zitten niet vast of zo.

Ik lees dat de condensatoren (er zitten er 2 in) de oorzaak zouden kunnen zijn. Ik heb begrepen dat doormeten hiervan niet betrouwbaar is met een digitale multimeter.

Voor ik geld uitgeef aan 2 nieuwe condensatoren even voorleggen of jullie nog suggesties hebben?

Ik zal zo foto's plaatsen van de condensatoren want 1 vd 2 heeft een weerstand erover gesoldeerd en ziet er niet echt jofel uit.??
 

Prebel007

  • #2
 

Prebel007

  • #3




 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat is het opgenomen vermogen van de compressor ?

Een foto van het typeplaatje is ook niet verkeerd, dan graag in de juiste richting.
 

Prebel007

  • #5
De motor is 1,850kW 2,5 pk bedoel je dat?

die twee condensatoren zijn 40uf 450v en 150-200uf 260V ik zal hem roberen te draaien voor je.

Typeplaatje maak ik zo meteen.

 

Prebel007

  • #6
Het typeplaatje vd electromotor en de compressor zelf. ik vermoed dat de electromotor niet origineel is..





En een papiertje dat ik bij de besturing vd electromotor vond..

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Wat er op het typeplaatje van de motor staat is niet te lezen, probeer een foto te maken zonder reflectie of vermeld alle gegevens die op het plaatje staan.
 

Prebel007

  • #8


FF wat getuned :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Wat staat er in het vakje waar de V in staat ?
 

Prebel007

  • #10
220/230
 

Prebel007

  • #11
Niemand een idee?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Heel eerlijk gezegd: het is een heel oud apparaat. Met een vrij zware motor (ik meen 12 A op het plaatje te kunnen zien), waarvan de overige gegevens niet goed meer te lezen zijn.

Die ene grote condensator ziet er vreselijk uit, maar dat hoeft niet alles te zeggen. Het is een startcondensator: op het moment van starten wordt via een startrelais (rechtsboven in het schema) gedurende korte tijd een extra stroom door de wikkelingen van de motor geleid. Zie voor de werking van zo'n motor google met "Steinmetzschakeling".

De aanloopstroom alleen al zou voldoende kunnen zijn om een "gewone" (moderne) zekering 16 A eruit te laten gaan, misschien dat een ouderwetse stop het nét had overleefd (toen het apparaat nog in goede conditie was). Indien de motor enige hapering heeft zal de stroom zeker verder oplopen en treedt dus hetzelfde zekering doorslaan op.

Het is daarom vrijwel inmogelijk om op afstand te bepalen wat er met deze toch wel zeer antieke compressor aan de hand is en wat er gebeurt als je hem tóch in gebruik zou nemen. Want elektrisch ziet het er niet lekker uit (voor zover zichtbaar), hoe is het dan met de mechanische kant? Overdrukventiel en zo.

Ik denk daarom dat dit apparaat een plaatsje in een museum verdient en niet meer gebruikt zou moeten worden. Maar dat is dus een persoonlijke mening. :wink:
 

Prebel007

  • #13
:lol: 1994 ist tie uit...valt wel mee tochik heb er nog een die is nog ouder en werkt piekfijn! Die heeft alleen de helft van het vermogen in kW...

Zijn die condensatoren niet bedoeld om de hoge aanloopstroom wat te dempen cq af te vlakken?

Het is maar voor de hobby dat ik hem probeer te reanimeren....
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Nee die condensatoren horen bij de werking van zo'n motor. Nogmaals: daarbij helpt google je.

Aanloopstroom dempen doen ze in geen geval.

Snap best dat het hobby is, maar het is wel handig een beetje te weten hoe zo'n motor werkt.

Hier bijv. een link naar Wikipedia: Asynchroonmotor
 

Prebel007

  • #15
Mechanisch heb ik nog niet beter gekeken mijn redenatie was als de electromotor stuk is dan doet dat er verder niet toe, een nieuwe vind ik voor hetgeen net is te duur en ik heb een compressor..

Ik heb de v snaar los dus daar is de weerstand minimaal..
 

Andre69

  • #16
Waarschijnlijk zijn je condensatoren (of één ervan) stuk.

De motor heeft een primaire spoel en een secundaire. De secundaire is i.c.m. De condensatoren bedoeld voor het aanlopen. De primaire zorgt dat de motor daarna blijft draaien.
Bij het starten met een kapotte condensator gaat er door de primaire spoel ook al een stroom lopen, die flink oploopt omdat de motor geen tegen-emk opbouwt. Omdat deze stil blijft staan.

Als je hem direct na het inschakelen een slinger zou geven, blijft hij draaien.

Zo oud is hij trouwens ook weer niet, heb er zelf een uit 1960 die het prima doet. (300L)
Wel krachtstroom.
Zo worden ze niet meer gemaakt.
 

Ralph

  • #17
Zet er eens een opgerolde 50 meter kabeltrommel tussen en kijk of dan nog steeds de zekering er uit klapt.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #18
Met een multimeter de wikkelingen doormeten en of ze sluiting maken met de aarde.
 

Andre69

  • #19
Met een multimeter kan je tussen de spoelen en de aarde meten. Maar dat geeft geen garantie dat het ook werkelijk goed is.
Je hebt daar eigenlijk een megger voor nodig.

Ik zou eerst die condensatoren doormeten. Dat kan je wèl met je multimeter.

Dat weerstandje moet er dan af
 

Prebel007

  • #20
En wat geeft dan een idee over goede of slechte condensatoren?

Ik heb geen instelling voor condensatoren op mijn multimeter (F) maar meet bij allebei 1 als weerstand dus oneindig :shock: ? maar is dit goed of slecht?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu