Douglas hout van buiten naar binnen

Niekniek

  • #1
Hallo

Vorige week heb ik een tafel gemaakt van douglas hout. Gewoon wat hobbyen. Tafel is gemaakt met koud weer in een tuinhuisje. Hout lag dus al langere tijd droog. Nu was de tafel wel erg mooi en leek me ook leuk voor binnen maar uiteraard gaat hout dan werken. De lijm lamel verbindingen zijn gewoon gaan scheuren en gaan zetten (had ik ook wel verwacht).
Maar wat heeft nu echt grote invloed bij deze houtsoort? Is het hout toch te vochtig geweest? Uiteraard speelt temperatuur ook een rol, maar heeft dit echt enorm veel invloed?

Ik wil namelijk ook nog een kastje maken voor binnen (dus moet ik verwarmen of echt droog hout zoeken?). Of komt dit door te snelle wisseling van temperatuur?
Zou dit hout minder werken als je van winter naar zomer gaat en dus niet van 0 graden naar 20 graden op 1 dag?
Of heeft douglas gewoon een veel grotere werking dan bijvoorbeeld populieren hout?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Zo goed ik weet is de vochtigheid van veel grotere invloed dan de temperatuur. Maar meer dan dat weet ik ook niet. Je kan eventueel nog een foto plaatsen. Misschien is er aan de wijze van scheuren nog wat te zien.
 

H@ns

  • #3
Het belangrijkst is de constructie! Hout moet vrij kunnen werken en zodra je bijvoorbeeld een blad van een tafel zó op het onderstel schroeft dat het hout geen mogelijkheid heeft om te werken dan gaat het scheuren.
Ik vermoed dat dit bij jouw gebeurd is, zeker als het vanuit een koude, wellicht vochtige ruimte in een centraal verwarmde ruimte wordt gezet. De houtsoort maakt hierbij niet echt veel uit, alle hout werkt nu eenmaal.

Kun je een foto of tekening plaatsen van de constructie van de tafel. En dan evt. ook van het te maken kastje zodat we daar eventuele constructiefouten uit kunnen halen?
 

Breijelp

  • #4
Het klopt wat H@ns zegt, een tafel maken komt veel meer bij kijken dan menig mens denkt.

De verbindingen zijn erg belangrijk. Werken middels blinde pen-gat verbinding wordt dan ook veel gedaan in de meubelmakerij.

Het schroeven zorgt er inderdaad voor dat hout niet kan krimpen/uitzetten, waarmee scheurvorming in hele korte tijd zichtbaar zal zijn.

Wel degelijk dat hout werkt op temperatuur. Voorbeeld, in mijn koude werkplaats zet ik de kachel aan.. Binnen een uur ben vergezeld met allerlei kraken, tot schrikkends aan toe, haha. Vocht speelt de grootste rol, maar temperatuur zeker meenemen in het verhaal
 

H@ns

  • #5
De temperatuursinvloed werkt alsvolgt:
Hout is hygroscopisch, dwz het neemt vocht op uit de lucht en staat vocht af aan de lucht. Bij dit proces is er altijd een sprake van zoektocht naar evenwicht in (relatief)vochtgehalte tussen hout en lucht.
Warme lucht bevat veel meer vocht dan koude lucht, ergo: als je hout van een droge naar een meer vochtige ruimte verplaatst zet het in eerste instantie uit. In droge vrieskou zal hout in eerste instantie krimpen
Probleem daarbij is de eerste instantie... Als de lucht namelijk heel koud is en dus weinig vocht bevat zal het hout ook weinig vocht kunnen afstaan. Als je dan dat hout verplaatst naar een warme ruimte kan het zijn vocht wel ineens kwijt dus krijg je toch krimp ondanks de hogere temperatuur, dit normalizeert zich op den duur wel weer tot er weer evenwicht is.
Vandaar dat hout ook altijd blijft werken want de vochtomstandigheden in de lucht varieren continu
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu