Badkamer koud vloerverwarming.

StefanMarco

  • #1
Beste,

Wij hebben als hoofdverwarming vloerverwarming in ons huis met een warmte pomp.

Nu in het stook seizoen, merk ik met de laatste koude dagen, dat het in de badkamer erg koud aanvoelt. Ik zie de temperatuur op de thermostaat zakken van 20 graden ivm zonstraling middag naar 19.3 in de avond. Dit terwijl de thermostaat op 20 graden staat ingesteld en de regelunit ook vragend is.

Op de verdeler op zolder staat een temperatuurmeter, die geeft rond de 28 graden aan en een bar metee rond de 1.8.

Ik heb ook pas 1x gevoeld in de 7 maanden dat ik hier woon, dat de stenen badkamer vloer, echt lekker warm aanvoelt. Hij is nu niet lekker comfortabel.

Is het normaal dat de stenen vloer niet warm aanvoelt, terwijl ik dit wel gevoeld heb een keer, toen was het niet eens zo koud buiten.

Is het normaal dat de temperatuur zakt naar 19.3 graden terwijl de badkamer staat ingesteld op 20 graden. ( zone regeling ).

Alvast bedankt.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kun je uitleggen hoe de zone regeling werkt?
Als de woonkamer warm genoeg is, en de warmtepomp gaat uit, kan de regeling van de badkamer de warmtepomp dan aan zetten?
Zo niet, dan kan het gebeuren wat u beschrijft. Zeker als de zon in de woonkamer schijnt en de badkamer geen of weinig ramen heeft.

Zou ook kunnen dat een klep van het regelsysteem blijft hangen of defect is. Kunt u een foto maken van de verdeler op zolder, en aangeven of de slangen naar de badkamer wel warm worden als de verwarming voor andere ruimten werkt?
 

StefanMarco

  • #3
Beste AvDijk,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Beneden in de woonkamer hangt 1 thermostaat in de woonkamer, deze slaat soms aan, maar meestal blijft het gewoon 20graden beneden waar die op ingesteld staat.

Op de bovenverdieping en zolder hangt in elke ruimte een thermostaat die staan ingesteld op 21 graden en badkamer 20 graden.

Ik denk dus dat de verdeler op zolder ook de warmtepomp kan inschakelen? Lijkt mij sterk dat als beneden altijd de juiste temperatuur is, dat het boven nooit warm kan worden? Als dit wel het geval is, moet ik de kamer thermostaat in de woonkamer verhogen waarschijnlijk?

(EDIT: Even nagevraagd en boven is iets met onafhankelijk met kleppen bediend waardoor boven en beneden gescheiden zit. Verder blijkt het een ZLTV te zijn waardoor de temperatuur niet boven de 30graden uitkomt? Vraag blijft dus, waardoor heb ik een enkele keer de badkamer vloer warm gevoeld en zakt de temperatuur van 20 graden naar 19.3. Is het buiten misschien te koud voor een ZLTV? )

Het betreft een installatie met buiten voeler, weersafhankelijk.

Ik heb wat fotos gemaakt van de verdeler op zolder.





 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je weet welke blauwe motor voor de badkamer zorgt, dan kun je die er een keer afhalen. Het kraantje zal dan maximaal open staan. Dit sluit defecten aan die blauwe motor of de aansturing ervan uit.
Worden de andere kamers die op deze verdeler zitten wel warm genoeg?
Als je weersafhankelijk stookt dan bepaalt de buitentemperatuur, en niet je bewonersgedrag,de temperatuur van het CV water.
 

StefanMarco

  • #5
Andere kamers schommelen blijkbaar rond de 20 a 21 graden, geregeld word de aansturing ervan gestopt. (Kan ik volgen op de regelmodule).

Dit is gewoon denk ik het nadeel van vloerverwarming. Ik moet het niet gaan vergelijken met een radiatoren systeem.

Plus dit is ook weerafhankelijk, wat ook nadelig werkt.

Verder ben ik er wel over te spreken, betaal alleen voor elektrischteit €30 per maand. Dus wel gunstig voor de portemonnee.

Ik ga de motor even demonteren en laat de bevindingen weten.

Zou je 30 graden water echt moeten voelen als warm op de vloer? Tegels zijn niet ijskoud, prima te doen met blote voeten.
 

StefanMarco

  • #6
Motor verwijderd, groep volledig open, temperatuur word niet 20 graden.

Aanvoer temperatuur blijft, ook nu met -1, 22 a 23 graden. Afgelezen op de temperatuurmeter op de verdeler boven en beneden.
 

StefanMarco

  • #7
Thermostaat in de badkamer op 26 graden gezet. Temperatuurmeter op verdeler blijft 22 graden aangeven.. geeft de regelmodule het wel door aan de warmtepomp, kan ik dat testen?

Groet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu