Ledige ruimte bij isolatie plafond

Fokkeh

  • #1
Beste home improvement collega's

Korte vraag, ben bezig met isoleren plafond. Plan staat goed, raggels allemaal om de 30 cm op plafond en klaar om 12cm glaswol met 1,5cm ruimte tot houten dak er tussen te wroeten.

Nu komt bij mij op: ik heb horizontale balken met daarop vurenhout geschroefd als dwarsbalken voor de raggels. Vurenhout ligt dus aan beide kanten op de grote (20,5cm hoge) draagbalk. Daartegen zijn dan de raggels geschroefd.

De vurenhouten balken die op de dwarsbalken zijn geschroefd waar dan weer de raggels tegen aan zitten zitten echter ongeveer 4cm vanaf het hout. De dikte is 38mm. In de praktijk onstaat, wanneer ik het glaswol precies van balk tot balk snijd, onder de hulpbalk dus een ruimte van 4x3,5 cm over de hele breedte (4 meter). Hier staat dan (koude)lucht. Wat kan ik hier beste mee doen? vooraf Volpurren? Smalle strookjes snijden en die hier in doen? Dat wordt nogal een klus.. Of maakt het niet zo gek veel uit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat zou je ervan vinden om een fototje te plaatsen?
 

Fokkeh

  • #3
Goed punt :wink:

Zie foto.. het einde waar je tegen aan kijkt komt maandag een dagraam. Het gaat om de "ruimte" waar de gele cirkel staat..

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dicht stoppen met isolatie materiaal. Misschien kan je stroken uit een plaat schuim zagen/snijden. Purren is alijd een vies gedoe.
 

Fokkeh

  • #5
Ah thanks, dat wordt wel echt gedoe. Ik ga even kijken wat pragmatisch is. Ik tape de dampremmende laag dan wel gewoon tegen rand hout aan.. Misschien dat ik er stroken EPS inleg dan van paar cm.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik neem aan achter die nieuw latten komt de isolatie dan is het handig als er al iets van dampremmer zou zitten. Bijvoorbeeld een lange strook die vouw je later om het isolatie materiaal en plak je aan het grote vel damprem.

 

Fokkeh

  • #7
Ah dat was natuurlijk al handigste geweest om dan achter de later gemonteerde draagbalk te schroeven en voor de raggels zeker? Dat wordt nu lastig om er weer goed in te krijgen. Wat is een pragmatische manier om hem nu dampdicht tegen de huidige constructie aan te krijgen?


Ik ga zo bij Gamma XPS platen halen 5cm dik en snijdt die in stroken ter breedte van de balken. In totaal is het behoorlijk oppervlakte (4 rijden van 120cm bij 400cm en 1 rij van 60cm bij 400cm)
 

Fokkeh

  • #8
Ga zo bij gamma maar even kijken wat er te prutsen valt om zo dampdicht te krijgen. Alles loshalen is niet echt optie omdat deel ook in moeilijke hoeken zit, gaat erg veel tijd kosten.

Bij het filmpje dat ik als "handleiding" heb gebruikt plakken ze de dampremmende laag ook niet aan het hout..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je slaat de spijker op zijn kop. Al vaker geschreven, er wordt geadviseerd de nietjes waarmee de dampremmer is bevestigd met de juiste tape af te plakken. Ik bedoel maar.
Waar de grens ligt van prutswerk. Hoe nauwkeurig moet een dampremmer worden aangebracht. Ik weet het niet.
Een ander misschien?
Ervaring van andere klussers is hierbij onontbeerlijk. Lees ook eens andere berichten, bijvoorbeeld in de rubriek Dak en Schoorsteen, Dakkapel condens op dampdoorlatende folie.

Hier een betere instructie film.
 

Fokkeh

  • #10
Heb vorige week ongeveer al 35 topics die hier stonden over dit onderwerp doorgelezen :) Was interessant avondje, want zoveel meningen als topics en veel verschillende startsituaties.

Heb besloten dat ik morgen de randen opvul met XPS (dubbelzijdigtape aan balk op paar plekjes) en dan vervolgens de glaswol er in kleine stroken tussenprop. Ik heb heel veel alutape en bevestig daarmee (met de geadviseerde theedoek uit jouw filmpje) de stukken aan elkaar én aan het hout, behalve tpv de houten dwarsliggers.

Gipsplaten ervoor vullen schuren vullen schuren laten en klááááár (ergens halverwege 2017? :lol: )
 

Fokkeh

  • #11
Vandaag weer verder met de klus. Dakraam is ondertussen geplaatst. Ben nu bezig alle glaswol onderling aan elkaar te bevestigen (heb véél meer tape nodig :)) Is een rot klus vind ik. Zeker wanneer de ene rol net iets strakker/losser zit dan de andere of wanneer er beschadigingen in zitten.

Ten opzichte van het Gamma filmpje vind ik nog steeds onzettend veel verschillende meningen. De naden tov isolatiemateriaaldamp en hout blijven nu open zoals in het filmpje. In andere instructies lees ik dat die ook dicht moeten. In dat geval is het voor mij beter om gewoon folie er nog overheen te maken en dat vast te nieten in de constructie.

Help :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu