Legplan vloerverwarming

Ruudje88

  • #1
Beste,

Ik ben momenteel een legplan voor mijn vloerverwarming aan het maken die als hoofdverwarming moet gaan werken. Nu had ik het volgende in gedachte:



Alle groepen zijn circa 90m. Gaat verder om een huis uit 1947 waar een volledig nieuwe vloer ingestort is voorzien van 10cm recticel alu/alu pir platen onder de betondek en 3cm alu/alu onder de vloerverwarming. Wordt verder op netten geknoopt. Verder zijn ook de spouwen en het dak volledig geïsoleerd en is de woning voorzien van HR++ glas.

De 2 zwarte leidingen zijn mijn cv hoofdleidingen (25mm uponor in mantel) die vanuit de ketel komen. Verder komt tegen de wand van 4,40m een rechte keuken.

Moet ik nog ergens op letten? Of zit ik er compleet naast met mijn legplan? Alvast bedankt!
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Gebruik randisolatie langs de muren, en vermeng de dekvloer met emulsie welke de fabrikant van je vloerverwarmingsslangen voorschrijft.

weet niet wat voor vloerafwerking je er op gaat leggen, maar bij natuursteen gegalvaniseerde netten gebruiken, pak bij voorkeur netten met een maas van 10 en van de netten van voldoende dikte. Kost nu iets meer maar legt en rolt 3 x zo makkelijk.

Zou alleen de groep van de keuken niet in de andere ruimte doorlussen. Gebruik flometers en schrijf tijdens het leggen de begin en de eind meters op van de slang zo weet je presies hoeveel slang je in iedere groep hebt gebruikt.

Stel de flowmeters ook juist in dus met andere woorden hoe lang je groep ook is flow over alle groepen gelijk afstellen.

Zorg ervoor dat je de optie hebt om een naregeling te kunnen installeren kost nu geen drol, dus loze pijp naar je ketel, kun je nadien alles maken wat je wilt.

John
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Waterleidingen niet in de vloer leggen i.v.m. legionella.
Hou 15 cm vrij langs de wanden voor het geval er ooit nog eens een leiding gelegd moert worden of gaten geboord.
 

Ruudje88

  • #4
Ben al flink bezig met leggen :mrgreen:



Vraag mij alleen af wat ik het beste kan doen met de doorgeluste groep van de keuken naar de bijkeuken. Moet ik hier een extra groep van maken? Of kan ik dit op een betere manier doen zonder een extra groep te maken.

Heb in ieder geval gegalvaniseerde netten (ivm natuursteen) en randisolatie. Pak verder ook een verdeler met flowmeters, iets duurder maar schijnt toch behoorlijk van makkelijker te zijn met inregelen en troubleshooting.
 

Ruudje88

  • #5
Iemand een idee betreft de groepen? Kan ik op een slimme manier doorleggen naar de bijkeuken of moet ik er een extra groep van maken?

Danku!
 

Marcn88

  • #6
Ik had er een aparte groep van gemaakt zodat deze ruimte geheel onofhankelijk ingesteld kan worden ten opzichte van de overige groepen
 

Djjerom

  • #7
Waarmee heb je het legplan getekend?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #8
Inderdaad zoals Marcn al aangeeft een aparte groep er van maken
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu