Keukenplafond isoleren (deels onder platdak)

JMe

  • #1
Hallo,

Wij hebben een leuk jaren 30 huis, maar de keuken is altijd koud in de winter. Dit komt vooral omdat het plafond deels onder een platdakje zit. Nu is het plafond daar ~ 6C. Zie plaatje:

De betonnen vloer vd badkamer = keukenplafond. Dit loopt gewoon door als platdak. goede koude brug dus.
Het vocht v.h. koken slaat ook neer in de hoeken v.h. koude plafond, zie:


Ik wil dus de zaak graag isoleren, en op de juiste manier.
Afmetingen keuken: 2m breed, 3.5 m lang.
Ik kan het plafond 24 cm verlagen (tot aan raampje boven deur).

in grote lijnen is het idee:
- zoveel mogelijk (misschien 16 cm) glaswol
- folie (dampremmend of dampdicht?)
- houten / metaal profielen frame (hoe dikke balkjes ivm overspanning 2 m? voldoet 5cm? )
- watervaste gipsplaten (~ 1.3 cm dik)

Vragen:
- zouden jullie hout of metaal kiezen als frame, ivm koude plak boven buitendeur, waar hout frame aan de vochtige kant van de folie zal zitten, (zou dit alsnog kunnen gaan rotten?)
- welke dikte van een frame moet ik hebben ivm gewicht watervaste gipsplaten?
- hoe om te gaan met doorvoeren van afzuigkap en lichtpunt in combinatie met dampdicht folie?
- is het een goed idee het "probleem hoekje" onder het platdak apart af te dichten met folie? de rest wil ik ook doen, maar zal minder kritisch zijn, er ligt zelfs vloer verwarming in de badkamer. Ook heb ik daar een lichtpunt dat verlaagd moet, en een afzuig afvoer.

Alle andere advies is zeer welkom!

PS de deur van het plattedakje zwaait 1 cm boven het dak, dus er kan aan de buitenzijde helaas geen isolatie.....
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als de deur inderdaad pal over je dak zwaait zo ik daar eerst gaan zoeken. De bitumen dakbedekking moet minimaal 5/7cm opstand hebben en deze lage opstand vraagt al vaak om lekkage.
1 cm zou betekenen dat je geen dorpel hebt in je kozijn. :(
 

JMe

  • #3
Beste Wgb,
het is een klein ingesloten balkon 1m x 2.5m, afgewerkt met een laag zink en een klein doorvoertje door de muur voor het ontwateren. Daar is weinig te beginnen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Elk dakbedekkings materiaal moet met de muren, dorpels enz. waterdicht worden aangesloten. 1 cm hoog? kan ik je verzekeren dat dit absoluut onmogelijk is. Maak eens een foto.

De vloer moet op het binnenmuur steunen en niet zoals jij hebt getekend.

 

JMe

  • #5
Zie hier orignele tekening:

de drempel is 20 mm, en de deur deels uitgevreesd en sluit dus 1 cm over die drempel heen. blijft 1 cm over.
Maargoed, ik wilde zelf graag meer weten over de constructie van mijn verlaagde plafond.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Duidelijk dan nog even wachten tot iemand jouw vraag beantwoord.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Balken tegen het plafond, isolatie er tussen, rachels op de baken, dampdichte folie op de rachels en afplakken langs de wanden en dan afwerken met gipsplaat o.i.d.
Balken van 165 x 65 mm is een mooie maat om de isolatie tussen te doen.
Als het enigszins kan de balken zo uitmeten dat de isolatie 1 a 2 cm in elkaar gedrukt moet worden om die er tussen te krijgen, de balken op 59 cm tussenafstand.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu