Doseerventiel inbouwen in WTH verdeler

Dolf B. Boorzalf

  • #21
Nou, blijft een interessant verhaal!

Maar laat nu eerst al die veranderingsacties, dit zou namelijk gewoon prima moeten werken.

Ketel zou dit verdelertje makkelijk moeten kunnen bedienen met 22 mm. Maar op de een of andere manier lukt dat niet.

Volg exact de volgende stappen, en beantwoord puntsgewijs de vragen.

-Schakel de pompschakelaar van de VV-pomp uit (je had mijn vraag daarover nog niet beantwoord), dus de stekker van de VV-verdeler direct in het stopcontact.

-Wie heeft die by-pass dan gecontroleerd? Sloop die overbodige isolatie er af en maak wat detailfoto's. Op dat ding moet een pijl staan die de stromingsrichting aangeeft. Ik heb namelijk het idee dat het ding verkeerd om gemonteerd is. De bovenste is de retourleiding, de onderste de aanvoer. Maar misschien gaat het daar al mis...

Piccie van waar je naar moet zoeken:


-Volgende item wat de boel tegen zou kunnen werken de stand van het ballofixkraantje in de retour van de verdeler. Die zit net boven de linkse temperatuurmeter, het gaat om dat verchroomde rondje waar je of een imbus of een schroevendraaien in kunt zetten. Die spleet van de schroevendraaier moet verticaal (met de leidingrichting mee) staan voor de maximale doorlaat (het is een beetje ongelukkige vorm van een voetkraan).

-Dan hebben we nog die horizontale aanvoerleiding, tis een fraai bouwwerkje van een 'knieën-koning'. Stromingstechnisch minder wenselijk, maar nu wel handig. Er is op die leiding namelijk geen ontluchting voorzien. Nu is dat bij 15 mm geen probleem, daar wil zo'n luchtbel wel doorschieten.

Maar bij 22 mm wordt dat 'zelfontluchtende' vermogen een stuk lastiger, die luchtbel blijft hangen, en reduceert de feitelijke doorlaat tot dik minder dan een 15 mm aansluiting, en je hoeft het niet eens te horen klotsen. Dus ook een mogelijke reden dat je ter plekke te weinig water krijgt. Die aanvoerleiding is voor een test nu relatief makkelijk te ontluchten door bij voorkeur de horizontale knelkoppeling aan de linkerkant los te draaien. Zorg voor een paar goeie dweilen, schaaltje en een emmer waar je het uitstromende water in kwijt kunt.

Van zelfsprekend heb je zowel de VV-unit en de ketel spanningsloos gemaakt. En zorg voor een goede bacho, niet gaan modderen met een waterpomptang zoals veel prutsers doen. Bij deze manier van ontluchten komt er meer water dan lucht vrij, dus wees daar niet te benauwd over.

Stel daarna de installatie weer in bedrijf (i.q. ketel en VV-unit weer onder spanning) en op hun hoogste pompstanden.

-En laat het hele spul zo minstens een uur of 12 draaien, zoals ik eerder schreef, VV is een traag systeem en dat kan tot wel 48 uur duren voor het een beetje stabiel wil worden.

Praktisch gezien zet je dan voor de nacht al je radiatoren dicht, en je kamerthermostaat op constant 30 graden.

-En uiteraard die thermostatische kop weer op de toevoerkraan van je VV-unit, standje 4.

De volgende dag zou je op zijn minst een toch wat hogere retourtemperatuur uit de vloer moeten kunnen aflezen.

Nogmaas, besef zeer goed dat die VV een zeer traag systeem is, en dat allerlei andere 'acties' totaal overbodig zijn om een goede werking te bekomen.

Wat niet onverlet laat dat ik qua optimalisering/energieverbruik van jouw installatie nog wel wat ideeën heb, maar dat komt pas na dat dit, binnen al zijn beperkingen, gewoon eerst goed werkt.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #22
Joepie de p schreef:
Daarmee ook de lussen van de vloerverwarming, die liggen op 40-50 cm van elkaar en er ligt geen isolatie onder.
Naar de huidige maatstaven is dit geen vloerverwarming te noemen, maar een energievreter. (ook ca 12 jaar geleden, zou dit nooit als vloerverwarming als hoofdverwarming zijn aangelegd)

Het kost sowieso veel te veel energie om een vloer waarbij buizen op deze afstand van elkaar liggen, goed op te warmen, laat staan op temperatuur te houden.

Ik zou hier geen cent meer aan besteden en deze "vloerverwarming" niet meer gebruiken als u in ieder geval iets wilt doen aan energiebesparing.
 

Joepie de p

  • #23
Nou, het keteltje bedient de verdeler wel, maar door weersafhankelijke regeling (met nachtverlaging) en de combinatie met de klassieke menger op de vloerverwarming duurt het extra lang dat de kou van de vloer is.
Had ik inderdaad niet gezegd, maar ik heb de schakelaar verplaatst. Maakt geen verschil op het inschakelen van de pomp. Temp instelling schakelaar staat op 25 graden.
Eerder was op dit forum al geopperd dat de by-pass verkeerd om zat. Ik kreeg toen het advies om er niets mee te doen omdat het er al lang zat en er nooit klachten over waren. Gecontroleerd is een zwaar woord maar ik heb met de hand gevoeld of de bypass warmte lekt. Dat is dus niet zo.

Fotootje.


Kraantje staat zo, is nooit veranderd geweest.
Aan de kant van de verdeler zitten op beide kniestukken van de buizen een ontluchter. Ik heb zoals jij beschreef de andere kant losgemaakt.

De volgende dag zou je op zijn minst een toch wat hogere retourtemperatuur uit de vloer moeten kunnen aflezen.

Na een langte tijdspanne wordt de vloer dus inderdaad warm. Ik ben me er van bewust dat het een traag systeem is. Ik wil alleen geen 900 m3 gas extra meer verstoken per jaar om de vloerverwarming 24/7 op temperatuur te houden.

Nou ik ben dus heel benieuwd!
 

Marcn88

  • #24
Dit systeem kun je beter afkoppelen dit kost gewoon klauwen vol geld voor weinig tot geen comfort die paar meter slang kun je echt niet gebruiken om de vloer op een fatsoenlijke temperatuur op te stoken
 

Joepie de p

  • #25
Dat is nu eigenlijk ook mijn idee. Mijn eega zou het niet erg vinden als de tegelvloer wordt vervangen door een PVC vloer.

Zou ik niet gewoon door de tegels heen sleuven op 15 cm kunnen laten slijpen, daarin buisjes laten leggen, aansluiten op deze verdeler, de vloer egaliseren en dan PVC erop leggen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #26
Hangt van de tegels af, de afstand zou je beter kleiner nemen 10cm.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #27
Joepie de p, ik de quotes verwijderd, het was een onleesbaar geheel geworden, gelieve geen of in elk geval minder quotes te gebruiken en zeker niet van tekst die er net boven staat.
Bedankt alvast.
 

Joepie de p

  • #28
Jan, jij bent de baas. Omdat ik puntsgewijs reageerde op de vragen van Dolf B. Boorzalf, is door het weghalen van de quotes het bericht m.i. een onsamenhangende reeks met kreten geworden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #29
Ik vindt het een vervelende opmerking over dat "baas" zijn, het gaat erom het forum leesbaar te houden en dat moeten we met z'n allen doen.

Ik vindt het trouwens geen verzameling losse kreten.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #30
Donder als eerste die weersafhankelijk regeling er maar eens af.
Dit heb totaal geen toegevoegde waarde bij vloerverwarming, de nachtverlaging dient niet meer als max 2 graden te zijn.

Iets warm houden kost minder energie(dus minder gas) als iets steeds maar weer af laten koelen en opstoken. Dit is bij vloerverwarming zeker het geval omdat het een traaaaaaaaag systeem is dus dat wil je zo veel mogelijk op temperatuur houden.

Stel de max cv water temperatuur naar 60 graden, ook al heeft de tzerra geen display je hebt er toch een i sense aan hangen hier kan je alles instellen wat je wit.

John
 

H@ns

  • #31
Je schrijft dat de thermostaatknop er af is om maximale doorstroom te halen. Maar is de instelmoer ook helemaal open? Of is dit geen dubbel instlbare kraan?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu