Ontluchter vervangen - waar op te letten?

Grondig

  • #1
Ik wil enkele ontluchters van mijn radiatoren vervangen omdat ze enigzins lekken en de schroefdraad wat roest vertoond (zie foto). Ik heb hierover een paar vragen en hoop dat iemand met het volgende kan helpen:

1. Kan ik deze ontluchters losdraaien zonder eerst de radiator af te tappen? Is de radiatorkraan dichtdraaien voldoende om moet de radiator eerst (deels) afgetapt worden om de druk van het systeem te halen?
2. Hoe kan ik de schroefdraad het beste reinigen / roestvrij maken? Ik dacht aan lichtjes schuren met een schuurpapiertje met fijne korrel.
3. Moet ik bij het vastdraaien van nieuwe ontluchters teflon tape gebruiken of kan ik de niuewe ontluchter er direct indraaien?

Alvast bedankt voor alle tips.

 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
1. Hangt er vanaf of je ook de retour (onderste pijp) ook kunt afsluiten.
Als je aanvoer en retour af kunt sluiten, merk je dat als je het ontluchtingsventiel open draait. Er komt dan geen water uit.
Zelfs dan moet je wat aftappen, tot onder de plek waar het 'gat' voor de ontluchter zit.
Kun je de radiator niet afsluiten, dan moet ook alles boven deze radiator leeg.
2. Hoeft niet. De binnenkant van de radiator zit altijd onder water.
3.Op de nieuwe ontluchter zit een rubber ring dus het hoeft niet. Bij twijfel, of de rand van het gat nog wel voldoende vlak is zodat die ring het kan afsluiten, kun je de schroefdraad inderdaad inpakken met teflontape.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu