Onderhoud Nefit Smartline basic.

M. van Helden

  • #1
Beste monteurs.

Een jaar of wat geleden heb ik aan deze ketel een branderstoring gehad, welke door Nefit is opgelost door een gemodificeerde brander en nieuwe warmtespiraal te plaatsen. Een en ander overigens naar volle tevredenheid, service van Nefit is gewoon goed.

Toen de monteur van Nefit echter bezig was, maakt hij de opmerking dat de ketel slecht onderhoud kreeg, er lag een hoop rommel onderin het brandervat wat de luchttoevoer verstoorde, en dat zou primair oorzaak zijn geweest van het te heet worden van de brander. Ook de branderpakking bovenin was bijna doorgebrand wat volgens die monteur een veelvoorkomende oorzaak was van veel zolderbranden. Deze zou bij elke onderhoudsbeurt vervangen moeten worden.

Nu had/heb ik een contract bij een onderhoudsbedrijf die jaarlijks mijn schoorsteen doet, en tweejaarlijks mijn ketel.
Afgelopen jaar had ik een storing in de ketel met de temperatuursensor/bi-sensor. Dit heb ik aangegeven toen ze weer belden voor het onderhoud.
Afgelopen jaar hebben ze dus twee temperatuursensoren vervangen, en daarmee was het probleem wel opgelost, maar het brandervat was niet open geweest.

Dit jaar belden ze weer op voor onderhoud aan de schoorsteen, en heb gemeld dat ik geen gebruik meer wensten te maken van hun diensten vanwege eerder genoemde voorvallen. Uiteindelijk toch een afspraak gemaakt, en weer thuis gebleven om te zien of er deze keer wel een en ander zuivergemaakt zou worden.

Monteur nam inderdaad de brander uit het brandervat, met nog een onderdeel wat onderin zit, zaak een beetje opgepoetst/schoongemaakt en weer teruggemonteerd "Zonder nieuwe branderpakking"

Mijn concrete vraag, hoe belangrijk is het dat deze pakking inderdaad vervangen wordt ????? Is er kans dat deze pakking alsnog defect gaat met alle gevolgen van dien, of hoef ik me geen zorgen te maken.

alvast bedankt,

Marcel
 

M. van Helden

  • #3
Hmmm, ik vind deze eigenlijk nog duidelijker, op pagina 43.

Copy/paste

11.1 Algemeen
Bied uw klanten een inspectie en onderhoudscontract aan, wat
afgestemd is op de behoefte van de gebruiker. De omvang van
een inspectie word in dit hoofdstuk beschreven. De onderhoudswerkzaamheden
zijn beschreven in hoofdstuk 12.
Bij een 2-jaarlijkse inspectie moeten de volgende dichtingen/
pakkingen preventief door nieuwe vervangen worden:
– vlakke dichtring tussen gasleiding en gasluchtunit
(􀃆 fig. 44);
– pakking gloeiplug (􀃆 fig. 46);
– pakking ionisatiepen (􀃆 fig. 46);
– condensbakpakking (􀃆 fig. 49);
– branderpakking (􀃆 fig. 50).

Dankjewel voor deze info.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu