Halogeenspots met transformator

Peggie

  • #1
Hoi ik heb halogeenspots op 12 volt. Heb 3 sport van 50W en een transfo van 230v naar 12v tot 150w. Nu branden mijn spots niet meer. Is dat wisselspanning dat die tranfo geeft naar de halogeenspots?
 

Blauwbloes

  • #2
Tradionionele E- of ringkern transformatoren (lompe vierkante of ronde dingen) geven inderdaad 12V/50Hz wisselspanning. Elektronische eveneens echter geen sinus en bovendien een veel hogere frequentie, 30-80kHz.
 

Peggie

  • #3
Is een vierkante bloktransformator. Heb de transfo eens met een volt meter op wisselspanning uitgemeten en geeft geen verschil in spanning als ik de schakelaar aan en uit zet. Zit er een smeltveiligheid in een bloktransformator?
 

Peggie

  • #4
Weet er iemand de weerstandswaarde van 1 halogeenspot van 50 w? Ik meet bij 3 verschillende sports 0.5 ohm. Is dit niet te weinig?
 

Blauwbloes

  • #5
1) Controleer eerst het meettoestel. Ergens de netspanning meten. Opgepast, is 230V, correcte meetstand plaatsen!!!!
2) Meet de spanning aan de primaire zijde, ook 230V
3) Meet dan de spanning aan de secundaire zijde

Sommige transformators hebben inderdaad een thermische zekering tussen de wikkelingen zitten. Vervangen is niet zo eenvoudig, moet uit de spoelen trekken.
 

Blauwbloes

  • #6
Peggie schreef:
Weet er iemand de weerstandswaarde van 1 halogeenspot van 50 w? Ik meet bij 3 verschillende sports 0.5 ohm. Is dit niet te weinig?
Waarde is correct.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Een 12 V halogeenspot van 50 Ohm, heeft op het moment dat ie brandt een weerstand van 12²/50 Ohm. Dat komt neer op ca 3 Ohm.

Echter: je doet de weerstandsmeting bij een koude gloeidraad, daarvan is de weerstand véél lager dan in hete toestand. Daarom is 0,5 Ohm inderdaad een passende weerstandswaarde. :wink:
 

Peggie

  • #8
Het was de smeltzekering die door gesmolten is.
Maar nu mijn volgende vraag : ik zou graag mijn 3 halogeenspots op 12 v vervangen door 3 led spots op 12 v. Maar gaat dit werken met mijn bestaande transformer? Ik kan mijn minimaal vermogen niet vinden op mijn transformer.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik heb de afbeelding maar even hier in mijn eigen antwoord geplaatst, want via Google Drive ophalen is voor sommigen nogal lastig.



Als ik op het modelnummer (LTV150/96) daarvan google, vind ik diverse afbeeldingen. Uit die afbeeldingen maak ik op dat het hier gaat om een gewikkeld trafo.

Zo'n trafo heeft in principe geen minimum belasting nodig. Hij heeft alleen bij lage belasting (een LED gebruikt niet veel) een te hoge spanning en dat zou kunnen veroorzaken dat je LED-lampen korter meegaan dan wat de bedoeling is.

Bovendien zal het trafo, omdat het aan de forse kant is, een in verhouding groot verlies hebben en dat is bij gebruik van zuinige LED's eigenlijk een beetje zonde. Ik heb even gezocht, is lastig te vinden maar een 150 W trafo zal naar ik verwacht zo'n 10 Watt (eigenlijk VA) verliezen zonder er iets mee te doen. Dat wordt dus in warmte omgezet, ook als er geen lampen op aangesloten zitten.

Een (elektronisch) trafo dat voor LED's gemaakt is, is wat dat betreft toch wel beter. :wink:
 

Peggie

  • #10
En wat is dan omgeveer de afwijking dat er mag zijn voor 12 v spots? En de levensduur bij hogere spanning?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Daar kan ik je niets exacts over zeggen. Daarvoor is de LED materie te gecompliceerd.

Je zou eens kunnen googelen met bijv. led lamps lifetime temperature. Dan vind je karakteristieken hoe sterk de levensduur van dergelijke lampen afhankelijk is van de temperatuur in de lamp zelf (junction temperature). En die is weer afhankelijk van de stroom door die LED heen.

Hier een karakteristiek die ik op die manier vond:


Daar zie je dat een temperatuursverhoging van 45°C naar 65°C de levensduur met een factor 3 oid. kan bekorten. Nogmaals: het gaat om de interne temperatuur, niet om die van de ruimte waar de lamp zich bevindt.

Ergens op een of andere lampensite las ik dat je voor 12 V lampen een bovengrens van 13 V zou moeten aanhouden. Of je dat zo precies kunt stellen weet ik niet.

Je zou de (onbelaste) uitgangsspanning van het trafo met een digitale universeelmeter kunnen meten: zit je onder de 13 V dan is het waarschijnlijk nog wel acceptabel. Zit je op bijv. 15 V, dan kun je erop rekenen dat de LED's dat minder leuk zullen vinden. Je kunt eventueel ook nog meten met de lampen aangesloten.

Een en ander is echter ook nog afhankelijk van de interne schakeling. Sommige LED lampen werken (intern) met een constante stroombron, die hebben dat probleem dus niet (of minder). Geen enkele fabrikant verraadt echter wat er precies in z'n lampen zit...

De methode met een speciaal voor LED-lampen gemaakt elektronisch trafo / driver is nu eenmaal beter, omdat die onafhankelijk van de toevoerspanning de uitgangsspanning (trafo) of uitgangsstroom (driver) op een bepaalde waarde houdt.
 

Peggie

  • #12
Oke heb besloten voor de transfo te vervangen. Is een elektrische transfo voor halogeen en led spots goed? Is het beste een transfo te nemen dat DC heeft of mag AC ook? Zou misschien een nemen van LED tot 40 Watt en halogeen tot 65watt. Zou daar dan 3 × 8 w led op aansluiten. Ik hoop dat ik gemakkelijk in een doe het zelf zaak zo een transfo ga vinden dat ik omhoog kan vijzen bij mijn andere transfo's in zo een kastje.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Je moet in principe een (elektronisch) trafo hebben dat geschikt is voor LED verlichting tot 40 W oid. Waarom ook nog voor halogeen begrijp ik even niet als je alles door LED wilt vervangen.

Welke trafo je precies nodig hebt kan ik niet zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van het type LED spots wat je hebt of nog gaat kopen. Overleg dat even in de betreffende winkel, dat lijkt me het beste.

DC of AC is eveneens afhankelijk van het type spot. LED-lampen speciaal voor een driver hebben meestal DC (gelijkspanning/stroom) nodig, LED-lampen die je gewoon ipv. halogeen kunt plaatsen meestal AC (wisselspanning/stroom).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu