Hoe deze (ingewikkelde) schakelaar verbinden?

Mathieu1

  • #1
Met hoge moed hieraan beginnen, en ik zou het uiteindelijk ook wel goed hebben gedaan, moor voor snelheid en zekerheid toch even hier vragen.

We hebben een stopcontact en lichtschakelaar in een geval, en die moeten we nodig vervangen wat het huidige ding zit er denk ik al sinds de jaren 80 in. hier een foto van de huidige situatie:

en aan de bovenkant de schakeldraad (nogal wat corrosie! hoe komt dat?)


hier de nieuwe situatie:


die 3 benedenste draden komen uit de andere kant van de muur, waar ook een ander stopcontact zit. het andere stopcontact moet dus worden gevoed met de stroom in deze situatie.



dit is de schakelaar. waarvoor is dat rode puntje?

dit staat op de andere kant:



hier een tekening van hoe alles moet:



om een idee te krijgen...

iemand een idee van hoe het moet?

M
 

Tiho

  • #2
Alle bruine links op het stopcontact. De blauwe beide rechts. De aarddraden op het middelste contact.

De bruine moet doorverbonden op rood. Het l contact. De zwarte aan de andere kant van de schakelaar. Welke maakt niet uit.

Je moet alleen wel drie bruine fasedraden kunnen verbinden en dat zal je waarschijnlijk niet lukken op het stopcontact. Is het stopcontact aan de andere kant ook opbouw ?
 

Mathieu1

  • #3
Het andere stopcontact is ook opbouw inderdaad. maar, ik weet niet waarvandaan je 3 bruine draden haalt, wij hebben er echt maar 2. en bij het andere, oude stopcontact zat zwart op links.
 

Mathieu1

  • #4
@tiho,

dit is wel om te melden: aan een kant bij het oude stopcontact waren de schakelaar en contactdoos met elkaar verbonden, via metaal. bedoel je dit met verbinden?
 

Tiho

  • #5
Je hebt twee bruine draden uit de muur. Deze moeten samen op de fase, maar ook naar het l contact op je lichtschakelaar.

Vraag iemand in je omgeving die er wat verstand van heeft om te helpen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu