2 spots gebruiken van 5 beschikbare

Nouska1976

  • #1
Goedemiddag,

Aangezien ik een leek op klusgebied ben maar mezelf heb voorgenomen me in 2017 uit te dagen op dit vlak, vraag ik jullie graag om hulp.

Ik heb een set spotjes bij karwei gekocht. Dit ter vervanging van 2 bestaande spots a 10W en hun trafo. De nieuwe set betreft 5 spots a 20w per stuk. Deze zijn allen aan 1 trafo aangesloten (35-105W).

Is het mogelijk om selchts 2 van de 5 spots te gebruiken en dan zelfs met 10w lampje per spot ipv 20W per lampje, of geeft dat een gevaarlijke situatie mbt oververhitting? (Omdat 100% energie vd trafo nu door 2 lampjes moet die ook nog eens de helft minder krachtig zijn?).

Alvast bedankt voor jullie input!

Cam
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De lampjes zullen niet meer energie krijgen als er minder lampjes aangesloten zijn. In geval van een conventioneel trafo (met wikkelingen dus) zou het kunnen zijn dat de spanning iets hoger komt te liggen bij een lagere belasting van het trafo. Daardoor zouden de lampjes wellicht wat korter kunnen meegaan.

Bij een elektronisch trafo wordt de spanning normaal gesproken geregeld op 12 V.

Je hebt echter een ander probleem: de trafo vereist een minimum belasting van 35 Watt. Daar voldoe je met twee lampjes van 10 Watt niet aan. De kans bestaat daarom dat de (elektronische?) trafo geheel geen spanning afgeeft, de lampjes gaan knipperen of er andere problemen ontstaan. Brandgevaar/overhitting lijkt me echter niet waarschijnlijk.

Voor deze situatie zou een lichter trafo beter zijn.

Overigens is het beslist niet zo dat wanneer je ergens twee lampjes op aansluit de totale energie van het trafo dan door die lampjes heen gaat. Als je dat denkt heb je een verkeerd idee van spanning, weerstand en stroom. Google eens met 'wet van ohm', dan kom je dar meer over te weten. :wink:
 

Nouska1976

  • #3
Bedankt voor de info Kees. Ik heb idd geen besef van de wet van Ohm, mooi moment om daar iets meer over te leren.

Als ik het goed begrijp heb ik nu 2 opties:
1. Een andere trafo ertussen zetten
2. Nog 2 ampjes a 10W koppelen aan deze trafo. (Is mogelijk want de bovenste 2 lampjes kan ik dan gewoon extra vervangen).

Ik heb inmiddels ook de oorspronkelijke bestelling van de keuken gevonden en dus kan ik wellicht via de keuken verkoper ook een geheel nieuwe set bestellen, dan weet ik meteen dat ik het juiste spul heb en dan past het ook nog eens beter, de huidige nieuwe spots zijn net een paar mm te groot en dus steken ze uit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je dan toch een complete nieuwe set neemt, neem dan een set met LED-lampjes. Dan heb je meteen het juiste trafo daarvoor en heel weinig stroomverbruik. Voordeel is dat je de lampjes maar heel zelden (of als het goed is vrijwel nooit) hoeft te vervangen.

Let wel op de lichtkleur, geen gewoon wit nemen maar warmwit (ca 2700 K). :wink:
 

Nouska1976

  • #5
Ik heb gekozen om 2 extra lampen aan te sluiten. Aangezien ik de set niet meer terug kon brengen leek me dit de meest logische keuze. Daarnaast past het goed in mijn 2017 voornemen, zelf meer van dit soort klussen gaan doen in huis. Mezelf overtuigen dat ik meer kan dan ik denk (met hier en daar wat hulp van google en vakmannen op dit forum :) )

Volgende keer dat er gedonder is met spots vervang ik ze wel voor LED inderdaad.

In ieder geval bedankt voor je hulp!
 

Nouska1976

  • #6



Ik ben er tevreden mee, ook al is het niet perfect ivm diepteverschil oude en nieuwe spots.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Lijkt me prima zo! :prima:

Nu de draden nog even netjes bundelen met een paar kabelbinders, dan zit het helemaal keurig. :wink:
 

Nouska1976

  • #8
Ja die kabels worden nog weggewerkt idd. Gelukkig kan ik de kabels mooi uit het zicht krijgen door de uitsparing in de achtwerwand. Die kabels zullen dan ook niet onder het kastje in het zicht gaan hangen :)

op naar de volgende klus!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu