Vervangen balklaag en isoleren

S.T.A.L.K.E.R.

  • #1
Hallo forum van klusidee,
Ik weet dat er veel over dit onderwerp al gevraagd en geschreven is, daarom heb ik het e.e.a. hieronder al op een rijtje gezet:

Ik wil verdiepingsvloer van de vliering vervangen. De vliering zit onder de schuine kanten en bestaat nu uit balken van 14,5 bij 4,5 met hoh varierend van 48 cm tot 55 cm met daarop planken (overspanning is 3,90 ex oplegging). Vliering is ongeveer 3,90 bij 5,60.

Ik wil de balken vervangen voor sterkere balken met daarop underlayment. De vliering wordt al warmgestookt dat is geen probleem. Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste de vloer isoleren en tegelijkertijd een zo sterk mogelijk constructie verkrijgen? Doel is luchtgeluid en contactgeluid omdat we er op termijn een slaapkamer willen creëren.
  • De underlaymentplaten zullen niet helemaal worden doorgelegd tot de kapconstructie en de topgevels. De rand die overblijft afwerken met Pur?

    De balken komen hoh op 60 cm te liggen. Wat is aan te raden om tussen de balken in te spannen? Ik heb al het e.e.a. gelezen over steenwol. Wat is aan te raden qua dikte (90? 2x70? 2x90?)? Balkhoogte zal circa 195/220 zijn. Kunnen de steenwol platen er klem tussen gestoken worden en dan vastgeslagen worden met tengels (tengels lineair aan de onderkant op de balk slaan.

    Kan ik de underlayment direct op de balken plaatsen, of kan ik hier tussen beter nog isolatie tussen plaatsen?

    Underlayment aan de balk schroeven met schroeven waarvan de draad niet helemaal tot aan de kop doorloopt én underlayment ook aan de balken verlijmen? Zo ja waarmee dan? De tong/groef ook aan elkaar verlijmen.

Ik wil daarna een regelwerk op de balken schroeven, waarop gipsplaten komen, de naden stucen, en daarna de boel schilderen óf het hele plafond stucen. Tussen het regelwerk komen ook nog de aan te leggen flexibele cv leidingen en electra (centraaldoos).

Bovenstaande is tot stand gekomen door al heel veel op internet te zoeken en ik hoop dat jullie hierin kunnen bevestigen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Die balklaag is inderdaad niet stevig genoeg. Je kan ook de balken laten liggen en er een aantal nieuwe balken tussen leggen (van onderaf). De planken er ook op laten, en er een laag fermacell of underlayment op leggen. Bestaande balken kunnen ook opgedikt worden, met een rachel of een 2x3tje (lijmen+schroeven). Scheelt een hoop materiaal/kosten.

70mm steenwol is in principe voldoende. Ertussen klemmen en een rachel eronder. Bij kleine stukjes heb je iets meer ondersteuning nodig.

Underlayment niet verlijmen op de balken of aan elkaar.

Hier kan je de benodigde balkafmetingen vinden:
 

S.T.A.L.K.E.R.

  • #3
Ik wilde even laten weten dat ik er nieuwe balken in heb gelegd. Een andere slaapkamer moet ik nog doen en het verschil is duidelijk te merken i.v.m. doorveren van de zoldervloer.

Uiteraard zijn de balken ook vastgelegd in de specie.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu