Groepenkast iets verplaatsen in bestaande meterkast

Jacob V

  • #1
Goedendag,
Ik heb intussen aardig wat gelezen maar ben er nog niet helemaal zeker wan of mijn plannetje wel is toegestaan.
Ik weet inmiddels dat het afgeraden wordt om je meterkast als bergkast te gebruiken, met name door de brandweer.
Ik begrijp het ook wel aangezien veel mensen het gewoon niet netjes kunnen houden en men bij calamiteiten en werkzaamheden niet overal goed bij kan.
Het schijnt wel zo te zijn dat het in ieder geval niet verboden is om daar spullen te bewaren, mits niet licht ontvlambaar en netjes ( in bakken )opgeborgen zonder dat belangrijke zaken zoals afsluiters ,schakelaars en meters niet goed toegankelijk zijn.

Mijn situatie:
Deuropening 75X 210 , kast zelf 85X260X40
Zijwanden zijn van beton en een naar voren gebrachte houten achterwant. Er is nog een holle ruimte achter de houten achterwand van ca 50 cm diep waar niets zit.

Mijn plan:
De meter en groepenkast wil ik een stuk naar rechts verplaatsen.
Vervolgens wil ik dan links een stuk van de houten achterwand weg zagen en daar planken maken helemaal tot achterin de kast.
Ik kan dat voor elkaar krijgen zonder de boel onderaan af te koppelen of zegels te moeten verbreken.
Alle kasten mbt elektra blijven gewoon op de houten achterwand zitten.
Ik zaag namelijk ook een strook rechts van de achterwand af, schroef vervolgens het gedeelte waar de kastjes opzitten los en schuif heel de boel naar rechts.
Het gaat om ongeveer 15-20 cm
De elektra toevoer loopt dan alleen niet meer recht naar onder en ik moet ook nog even checken in de kruipruimte of er nog wel wat speling is.
mogelijk moet ik wel wat afgaande nieuwe bedrading trekken naar de centraal dozen omdat deze na verplaatsen te kort zijn.
Maar dat is wel te overzien
Mag dit allemaal ?
 

Marcn88

  • #2
U mag zelf geen meters of hoofdzekering aansluitingen verplaatsen dit is allen toegestaaan voor de mensen die zijn aangewezen door het nuts bedrijf u zult bij hen een aanvraag daarvoor moeten doen om uw bemetering te laten verplaatsen
 

Jacob V

  • #3
Nou, het is maar net hoe je heb bekijkt toch?
Ik verplaatst eigenlijk de achterwand een stukje waarop de hoofdzekering en meter van de netwerkbeheerder gemonteerd zit.
Echter verplaatsen is sowieso een groot woord.
Het schuift een stukje op.
Alles blijft in dezelfde staat .
Oke, maar stel dat dit zelfs ook niet mag en ik moet het door Stedin laten doen , wat ik overigens nooit ga doen ivm de hoge kosten , is het dan wel mogelijk dat ik een stuk van de achterwand weg zaag zonder de meter e.d. te verschuiven ?
Dus de rest van de wand laat ik dan zoals het is.
De leg planken die ik in gedachten had worden dan alleen wat smaller.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu