Eiken tafelblad

Crumpler512

  • #1
Ik wil als 1e meubelproject een metalen frame met daarop een tafelblad maken.
Ik ben sinds gisteren voorzien van metalen frame en losse eiken balken.

De balken zijn kunstmatig gedroogd gewest en zijn vrij ruw/onbewerkt.

Om ze te verlijmen aan mekaar lijkt het mij noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de kanten die mekaar raken en verlijmd zullen worden mooi loodrecht op mekaar aansluiten? Dit is nu nog niet helemaal het geval. Hoe krijg ik deze mooi recht? Ik heb een afkortzaag, decoupeerzaag en invalzaag met geleider tot beschikking.

Qua hoogte zijn er ook nog wat kleine verschillen maar dit vind ik niet zo'n ramp, het mag wel een beetje ruw blijven. Als ik de grote verschillen weg zou willen; na het verlijmen dan met de schuurmachine over gaan?

Als afwerklaag denk ik dat ik ze gewoon ga coaten met blanke lak.

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je de planken bij een timmerbedrijf even door een vlak en / of vandiktebank laat halen zijn ze allemaal even dik en recht en haaks. Dat werkt zoveel makkelijker en mooier.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Met je eigen machines kan ook wel.

Precies haaks zagen met de cirkelzaag en geleider. Of beide planken dezelfde kant op zagen, dan is de afwijking dezelfde kant op, dus passen de delen precies.



Let er op dat de bovenkant precies gelijk zit, dan zit een eventueel hoogteverschil aan de onderkant. Een paar deuvels kunnen helpen bij de uitlijning.

Aandachtspunt is ook dat het blad niet star op het onderstel gemonteerd wordt. Dan is er ruimte voor werking van het hout. Google op bladwervels voor het principe. Kan ook met sleufgaten in het staal.
 

Crumpler512

  • #4
Zou me €35 kosten om de 6 platen gelijk te laten zagen hier een paar KM verder..
In breedte en lengte gelijk krijgen lijkt me geen probleem om dit zelf te doen, alleen de dikte wordt lastig.
 

Crumpler512

  • #5
Zo! Uiteindelijk zelf maar wat proberen recht krijgen en bijschuren. Volgende keer maar rechtere planken zoeken :)
Klaar om te vernissen!
Voor het frame ga ik proberen om enkele laagjes te spuiten met zo'n "all in 1" primer/verf.
Kan je die vernis voor t houten blad ook makkelijk spuiten met zo'n simpele verfspuiter? (transparante vernis).

 

Flappie

  • #6
Vernis spuiten kan in principe wel natuurlijk. Hangt wel altijd af van de viscositeit, en je apparatuur. Maar waarom niet gewoon een roller en/of kwast?

edit:
PS: Wat IJkenhout zegt! Verdiep je even in bladwervels en sleufgaten. Sleufgaten lijkt me het meest praktisch met dit stalen onderstel. Of desnoods boor je gaten in je staal een paar mm groter dan je schroef/boutmaat. Indien nodig (carrosserie-) ringen gebruiken tussen schroefkoppen en frame.
 

Buis

  • #7
Ik zie dat je het frame hebt gelast, je zou het ook van steigerbuis koppelingen kunnen maken, dat geeft een stoere industriële uiterlijk.

reclame gewist - mod
 

H@ns

  • #8
Blad en onderstel moeten wel aan de plekken waar ze in contact komen met elkaar behandeld worden. Metaal gaat anders roesten en het eiken gaat zwarte vlekken krijgen.
RVS of messing gebruiken als je de twee op elkaar gaat schroeven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu