Ventilatie douche en wc

Doskabouter

  • #1
Hallo,

Ik zit een beetje in een dillemma, ik heb een wc (1.20x1.40) en een douche (1.40x1.80).
Deze ruimtes staan naast elkaar, met een betegelde stenen muur ertussen.

Samen staan ze onder een puntdak met dakpannen, ieder aan weerszijde van de punt, hoogste punt zo'n 3 meter hoog.

Nu wil ik er horizontale plafonds inmaken, en ben ik aan het nadenken over ventilatie.

De afvoer van de ventilatie door de zijmuur is in ons geval niet wenselijk, hij moet door het dak heen.

Ik heb hier en daar al wat gezocht, maar toch niet gevonden wat ik zoek, dus vandaar stel ik mijn vraag hier maar.

Grofweg kan ik een aantal mogelijkheden bedenken:
- Een ventilator (en dus ook een dak-doorvoer) die van beide ruimtes uit bedient kan worden.
- Iedere ruimte zijn eigen ventilator, die samen naar een dak-doorvoer gaan.
- Iedere ruimte zijn eigen ventilator, en zijn eigen dak-doorvoer.

Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben, zijn duidelijke voor/nadelen, of technische onhaalbaarheden van die 3 mogelijkheden zodat ik een weloverwogen keuze kan maken welke van die 3 ik ga maken.

Vriendelijke groeten,
Paul
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is het een woonhuis?

Je kan op de nieuwe zolder een ventilatiebox hangen.
 

Doskabouter

  • #3
Het is een woonhuis ja, maar het gedeelte waar het nu om gaat is een losse aanbouw (begane grond met puntdak).

Een ventilatiebox is inderdaad 1 van de genoemde mogelijkheden, maar ik was nu op zoek naar voor en nadelen van de mogelijkheden...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een box maakt meestal minder geluid en is waarschijnlijk ook zuiniger. Deze kan je ook permanent laten draaien om je huis te ventileren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu