Honeywell HR20 instelwiel weigert

BeB

  • #1
Hi,
Ik heb een 4tal van deze radiator thermostaat knoppen en heb deze een paar jaar naar tevredenheid gebruikt.
Nu weigert van 3 van deze kranen het instelwiel waarmee je de temperatuur instelt.
Het begin met terug springen als je draaide maar nu weigeren ze vaak helemaal. Maar soms kan ik inees wel weer iets istellen en lijkt een knop ineens wel gewoon te werken.


Heeft iemand een idee wat ik er aan zou kunnen doen? Dit is niet iets wat ik zou verwachten van een merk als dit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De signaalgever van die knop werkt mbv een soort roterende contactsensor. Datzelfde principe heb ik in mijn muis zitten (ipv een optische sensor) voor het muiswiel en dat is nogal gevoelig voor stof en voor aanslag van deeltjes uit de lucht. Of misschien is het gewoon een soort oxydatie.

Maar het is ook vrij makkelijk te verhelpen, mits je in het bezit bent van (bijv.) een busje Kontakt 61 (of identiek contactreiniger). Je moet alleen even weten hoe je de thermostaatknop openmaakt. Ik heb even een fotoserie gemaakt.

1. Steek een kleine schroevendraaier in een van de spleetjes bovenop het deksel en trek het dekseltje los. Het ziet er dan zo uit:



2. Haal het dekseltje eraf



3. Zet je nagel stevig tussen de draaiknop en het huis van het thermostaat en duw de knop eraf:



4. Als je de draaiknop er echt afgehaald hebt zie je dit:



Onder het tandwieltje zit de betreffende sensor. Dit is een puur mechanisch contact. Detail:



Laat voorzichtig een klein drupje Kontakt 61 tussen de wieltjes vallen en draai daarna het wieltje een aantal keer rond. Je probleem zou geheel over moeten zijn.

Let op: Ik heb bewust gekozen voor dat middel omdat dat qua agressiviteit niet al te zwaar werkt (er zit wel een stevig oplosmiddel in). Kontakt 60 is veel sterker, is mijn ervaring, te sterk voor dit soort toepassingen. WD40 zou misschien ook wel gaan maar daar zit tbv. schoonmaken van dergelijke mini-contactjes eigenlijk te veel olie in. Maar als je niet anders hebt... Er zijn natuurlijk ook andere goede contactreinigers in de handel. Bij mijn muis (daar zit exact hetzelfde elementje in) had ik het ook geprobeerd met pure (Isopropyl-) alcohol, maar dat was geen succes, hielp maar een dag of zo.

Let er ook op dat je echt een drupje ertussen laat lopen (niet in de knop sproeien dus). Even een plasje sproeien op een schoteltje en dan aanbrengen met een coctailprikkertje. Daartoe het thermostaat zodanig houden dat het printplaatje onder de sensor ligt. De onderdelen in de omgeving hebben geen enkele behoefte aan dat soort spul. :wink:
 

BeB

  • #3
Hoi dank je wel,
Duidelijke omschrijving:)
Fijn te weten waar de pulsjes hemaakt wordt ik zag het pulsgevertje o he plaatje.
Ik zal even kijken wat ik aan contact reiniger heb.
Isoclene heb ik wel staan. maar als dat iet echt werkt ga ik dat ook niet proberen.

Ik ben normaal geen voorstander van kontactsprays, ze doen vaak meer schade dan goed is mijn ervaring.

Maar weg gooien is ook zo wat.
 

BeB

  • #4
Heb het vandaag geprobeerd met één van de kranen, ik heb een goede contact cleaner gekocht maar deze heeft niet geholpen dus helaas zonder resultaat.:S
Morgen nog een andere proberen. Hopelijk met meer succes.

BeB
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dat is wel jammer! :(
 

Dick Stomp

  • #6
Ik heb ook drie HR20 thermostaten. Alle drie haperen met het draaien van het wiel. Een nieuwe gekocht bij Conrad. Inderdaad uit het verhaal hierboven: na een week op de vensterbank liggen doen de draaiknoppen het weer!
De nieuwe uitvoering van de HR20 heeft niet meer de blauwe ring de draaiknop. Die heet nu Homexpert by Honeywell, maar heeft wel dezelfde kuren. Ik vraag me af, hoe je hier het draaiwiel kan verwijderen...
 

Dick Stomp

  • #7
De knop zonder blauw deksel laat zich makkelijk verwijderen met een platte schroevendraaier: in de gleuf onder de knop steken, klein beetje draaien en de knop laat los!
De haperende wieltjes onder het tandwieltje gesmeerd met Contactspray Draaiwielen er weer op gedrukt. Uurtje laten drogen. Batterijen er in: het werkt weer prima.
Ik kan me voorstellen, dat die kontaktjes in de open lucht na jaren stof verzamelen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu