Stroom pakken vanaf een lichtschakelaar

Pieter75

  • #1
Op onze slaapkamer wil ik graag een TV aan de muur ophangen. Helaas heb ik geen contactpunt, die zit aan de andere kant van de slaapkamer. Er zit echter wel een lichtschakelaar op deze (gips)wand.

Zou het mogelijk zijn om hier stroom van te tappen? Ik heb 2 contacten nodig, voor de TV en voor een decoder.



Ik ga dit overigens niet zelf doen maar zal er een elektricien voor zoeken. Maar vraag me af of het überhaupt mogelijk is.
 

Honda2012

  • #2
Dat kan, je moet dan nog wel een Nul bij trekken vanuit de centraaldoos. Als het een hotelschakeling is, moet je ook nog een fase bij trekken.
 

Pieter75

  • #3
Gewoon leiding doortrekken dus, helder.

Dacht evt. iets via de schakelaar te kunnen pakken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nee, dat kan meestal niet. Normaal gesproken komt de leiding in die schakelaar vanaf de centraaldoos en bevat alleen de voor de schakelaar noodzakelijke draden: bruin (fase) en zwart (schakeldraad).

De draden die je nodig hebt voor een wandcontactdoos (wcd) zijn bruin (fase), blauw (nul) en geel/groen(aarde). Zit er al bruin, dan moeten blauw en geel/groen dus bijgetrokken worden.

Indien het een wisselschakelaar is (voor een lamp die je meerdere plaatsen kunt schakelen) dan kan het zijn dat er bruin en 2 x zwart in zit. Of alleen 3 x zwart . In dat laatste geval kan het moeilijk worden om er bruin, blauw en geel/groen bij te trekken, want er mogen maximaal 5 draden in een normale elektrabuis.

Wat betreft de aarddraad: indien er in de kamer andere geaarde wcd's zitten is een geaarde wcd verplicht. Ook indien de TV die je aansluiten wilt een stekker zonder aarde heeft. Indien de overige wcd's in die ruimte ongeaard zijn, mag (moet) je een ongeaarde wcd plaatsen en vervalt dus de geel/groene draad. Alhoewel ik heb hem altijd zou meetrekken indien mogelijk, makkelijker voor toekomstige wijzigingen. :wink:
 

Pieter75

  • #5
Helemaal helder. Bedankt voor de uitleg!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb m'n bericht net nog iets aangepast (aarde ja of nee)...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu