Voldoende ventilatie, toch schimmelvorming

Seph

  • #1
Goedemorgen!

Al een aantal jaren heb ik problemen met schimmelvorming in een van onze slaapkamers (met ensuite badkamer - met afzuiging).

We ventileren ons een ongeluk, douchen met de balkondeur open en gebruiken altijd de afzuiger in de badkamer. Ook hebben we een goede kwaliteit luchtontvochtiger geprobeerd: ook dat mocht niet baten.

De schimmel vormt zich op de muur boven het kozijn en op sommige plekken op het kozijn zelf. Twee jaar geleden is er dubbelglas gezet in de kamer (twee grote ramen in houten kozijnen) en toen zijn de condensprofielen weggehaald. Op de plekken waar de profielen zaten, vormt zich nu ook schimmel.

Ik haal het steeds weg, maar dat is geen fijn klusje en daarnaast tast het vocht natuurlijk ook de verf aan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Vriendelijke groet,
Seph
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat voor ventilatie is er? Zowel aan- als afvoer.
Een buitendeur open zetten kan ook averechts werken. Je haalt koude/vochtige lucht binnen.

Condens ontstaat altijd op het koudste oppervlak. Dat zijn vaak koudebruggen.

Een foto van de condensplekken is ook welkom.
 

Seph

  • #3
Afvoer: het is een simpele huis-tuin-keuken ventilator van de Gamma. Als ik hem uit zet, loopt hij nog een minuut of 2 door. De ventilator zit aangesloten op een centrale afvoer (woon in een flat). Ik kan me voorstellen dat de ventilator gewoon niet krachtig genoeg is.

Aanvoer: dit is dus alleen buitenlucht. Verder is er geen ventilatie.

Wat de schimmelplekken betreft: ik zal vanavond even een foto posten. Het zijn kleine zwarte stipjes op de muur boven het kozijn en op de plek waar de condensgootjes zaten. Ook zitten er soms plekjes op de kit van het kozijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Temperatuur omhoog. Je ventileert zo lang dat alles, meubilair muren enz. te koud zijn. Zodra er warme lucht, bijvoorbeeld lucht uit andere zone's in die ruimte komt zal het vocht uit die lucht op alles wat koud is condenseren. Oppervlakken die poreus zijn zie je niets op de oppervlakken die niet poreus zijn wordt het vocht zichtbaar.
Omdat alles in die ruimte te koud is droogt het langzaam. De volgende toestroom van warme lucht maakt de boel nog vochtiger enz. enz..
Na het produceren van vocht een kwartiertje tot een half uur ventileren.

Temperatuur en de luchtvochtigheid meten.
 

Seph

  • #5
De luchtvochtigheid is vrij hoog. Dit weet ik omdat onze luchtontvochtiger dit aangaf.

Maar de ruimte warmer maken, zou dus moeten helpen. Dan gaan we dat in ieder geval proberen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Een huisregel van het Forum is om het antwoord niet te quoten in de direct opvolgende antwoord. Scheelt wat leeswerk.

Inderdaad, de temperatuur omhoog of de luchtvochtigheid naar beneden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
De afvoer is inderdaad waarschijnlijk niet voldoende. Een afvoer in de flat is niet altijd geschikt om een ventilator op aan te sluiten. En twee minuten extra is niet voldoende om alle vocht weg te krijgen.

Aanvoer van de ventilatielucht is via roosters boven het glas?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu