Houten plaat tegen buitenmuur voor CV

Anne_

  • #1
Omdat de muren voorlopig nog niet gestuct worden, wil ik een houten plaat tegen mijn buitenmuur schroeven.
Hieraan wil ik de CV ketel bevestigen.

Hoe kan ik dat het beste doen, rekening houdend met geluidshinder van de CV, en het voorkomen van schimmel e.d. achter de plaat?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Buitenmuren heb je in verschillende soorten en diktes. Enkelsteens, steens met of zonder spouw. Die ruimte waar de ketel hangt is verwarmd?
 

Anne_

  • #3
Het gaat om de bijkeuken. Lichtelijk verwarmd.
Het is een dubbele buitenmuur, spouw 6cm, nageisoleerd met grafiet-eps.

Tegen die muur komt de CV ketel.
 

Bernhard

  • #4
Ik denk dat de kans op condens achter de plaat gering is.
Je kan ook op de plaats van bevestiging, de ophanggaten, van de ketel boven en onder een balk je bevestigen (70x50mm).
bernhard
 

Anne_

  • #5
Dat van de balkjes is een prima idee.
Alleen moeten er nogal veel leidingen bevestigd worden onder de ketel, en verdeelblokken e.d. Een houten plaat hebben is dan wel echt ideaal.

Kunnen meer mensen bevestigen/ontkennen dat een houten plaat (underlayment) direct op de muur, geen probleem is? Of loop ik daar toch een risico.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Waarom een houten plaat? Je kan de ketel toch gewoon tegen de muur monteren?
 

Bernhard

  • #7
Met de balkjes heb je meer ruimte achter de leidingen.
Er is dan meer ruimte om met een tang de koppelen aan te draaien. Onder de ketel, aan de plint, heb je dan extra ruimte gecrëerd. In deze ruimte kunnen de leidingen elkaar passeren. Als je de klus geklaard hebt krijgen we dan een foto? bernhard
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #8
Je kan toch die houten plaat ook op 2 balkjes aan de muur maken, heb je en extra ruimte, en de plaat zit niet direct tegen de muur waardoor je eventuele vochtproblemen voorkomt.
en hoelang behoud je deze situatie?
 

Anne_

  • #9
Het wordt een houten plaat omdat de bakstenen muur redelijk oneffen is, en de specie wat stoffig.
Ik heb de bedoeling om het ook voor "eeuwig" zo te houden. Tenminste de levensduur van de nieuwe CV ketel.

De plaat op een aantal balkjes monteren klinkt als een goed idee. Dan rest nog wel de vraag; levert het extra "geluid" op, en hoe kan ik dat minimaliseren.

En, wat voor plaat kan ik het beste nemen; een CV ketel weegt toch gauw 30kg, en de overige zaken komen daar ook nog bij.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
18mm Underlayment is prima in deze toepassing. Als je dat perse wilt rachels erachter, maar nodig is het niet. De cv-ketel is een warmtebron, dus er ontstaat geen koude plek achter.

30kg is niet zoveel, met zes of acht schroeven/slagpluggen zit het muurvast.

Voor het geluid is montage direct op metselwerk beter. Maar zou een ketel zoveel trillen/geluid maken? Pleit trouwens wel om de houten plaat direct tegen het metselwerk te zetten.
 

Bernhard

  • #11
Alleen balken op de muur en daar de ketel op bevestigen.
De plaat underlayment heeft geen toegevoegde waarde, niet voor het geluid en niet voor een betere bevestiging.
bernhard
 

Anne_

  • #12
Esthetisch heeft het zeker wel een waarde. En verder is het voor het bevestigen van alle leidingen onder de CV veel handiger, dan allemaal gaten boren in de baksteen muur en daar leidingen aan ophangen.
 

Bernhard

  • #13
Ja een plaat hout is wel mooi.
Als je de leidingen mbv beugels op balkjes bevestigt kan je de koppelingen makkelijker aandraaien en je krijgt wat extra ruimte als leidingen elkaar moeten kruisen. bernhard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu