Dampremmende folie bij op vloer aanbrengen of niet

Kweetnix

  • #1
Hallo allen,

Ik ga binnenkort de zolder van mijn huis isoleren.
Overal lees ik dat er een dampremmende folie aan de warme zijn geplaatst moet worden. Dat is dus duidelijk, maar er is één plek waarbij ik niet zeker weet of ik daar wel of geen folie moet plaatsen.

Ik heb getracht om de situatie in de bijgevoegde afbeelding te illustreren. Voor het deel dat ik met paars gemarkeerd heb (dus de houten planken vloer) is mij niet duidelijk of ik daar ook de dampremmende folie moet aanbrengen.



Kan iemand daar iets zinnigs over roepen?

Daarnaast nog een praktische vraag:
Het gaat mij uiteraard niet lukken om binnen één dag de volledige zolder (oppervlakte dak circa 84 m2) te isoleren. Is er een gevaar van vocht dat opgesloten wordt als ik de werkzaamheden verdeel over pakweg een week tijd of zo?

Kleine aanvulling: ik zal metalen profielen gebruiken om de isolatie achter de plaatsen en om later af te werken met gipsplaten. In eerste instantie zal ik echter alleen isoleren omdat er ook leidingwerk over de zolder loopt en de CV-ketel er hangt.

Alvast dank voor jullie reactie(s)!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2


Condens op de binnenzijde van het dakbeschot wordt bepaald door de binnen-en buitentemperatuur, in relatie van de luchtvochtigheid binnen buiten. Behoorlijk verschil in temperatuur wordt de kans groot op een vochtig dakbeschot waar de isolatie is aangebracht en de damprem ontbreekt.
 

Bernhard

  • #3
Mbv een rekenprogramma heb ik verschillende isolatie materialen ingevoerd. Zie mijn voorstel waarbij geen condens optreed aan de binnenkant van het dakbeschot.
Opbouw:
- dakbeschot vuren 20mm
- Pur isolatie 100mm met alufolie
- dampremmende folie
- gipsplaten
Het uitvoeren van de werkzaamheden kan in verschillende fasen gebeuren. bernhard
 

Kweetnix

  • #4
Wgb schreef:


Condens op de binnenzijde van het dakbeschot wordt bepaald door de binnen-en buitentemperatuur, in relatie van de luchtvochtigheid binnen buiten. Behoorlijk verschil in temperatuur wordt de kans groot op een vochtig dakbeschot waar de isolatie is aangebracht en de damprem ontbreekt.
Dank voor je reactie Wgb!
In jouw afbeelding heb je die blauwe lijnen aangebracht. Wil je daar de dampremmende folie mee uitbeelden? Dus ik moet de folie voor een deel op het dakbeschot bevestigen? Loop ik dan geen risico dat zich daar vocht ophoopt? Dit in het geval er op de een of andere manier vocht van buiten binnenkomt.
 

Kweetnix

  • #5
Ook jij bedankt voor je reactie Bernhard!
Ik was van plan om ecose glaswol (17-18 cm dik) te gebruiken. Kostentechnisch scheelt dat behoorlijk in vergelijking met PIR/PUR-platen... Aangezien ik 25 cm werkruimte heb tussen de (hoogte balken t.o.v. dakbeschot) leek me dit wel acceptabel.
 

Bernhard

  • #6
Zie de plaatjes. bernhard
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Kweetnix schreef:
In jouw afbeelding heb je die blauwe lijnen aangebracht. Wil je daar de dampremmende folie mee uitbeelden? Dus ik moet de folie voor een deel op het dakbeschot bevestigen? Loop ik dan geen risico dat zich daar vocht ophoopt? Dit in het geval er op de een of andere manier vocht van buiten binnenkomt.
Ja dat risico loop je daarom is het onderdak, een dampopenfolie uitgevonden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu