Keukenkraan Grohe stroef

Karel Klus

  • #1
De blauwe rechterknop van mijn keukenkraan gaat zeer moeilijk dicht. Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb reeds het bovendeel verwijderd (zie foto's). Ik weet niet het exacte merk van de kraan (ik vermoed Grohe Costa). Op het bovendeel staat het volgende: "GROHE (een onduidelijk soort van logootje) KK (omkaderd door een rechthoek)".





Indien het bovendeel vervangen moet worden op welk onderdeelnummer moet ik dan zoeken?

Op internet het ik een verwijzing gevonden naar onderdeelnummer 07146000 met als beschrijving "Grohe Longlife bovendeel zonder greep 1/2". Een alternatieve beschrijving die ik heb gevonden: "Grohe longlife upper part 1/2 inch for the Costa faucet series".
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zodanig uitschroeven (in feite kraan 'dichtdraaien') dat de spindel zichtbaar wordt en dan wat kranenvet er tussen smeren kan al wonderen doen!
 

Karel Klus

  • #3


Bedoel je met de spindel het door de rode pijl aangegeven deel van het bovendeel?

Bij de plaatselijke Gamma is kranenvet (merk Sencys) niet op voorraad. Ik zie ook siliconenvet van Griffon die door Formido wordt aangeprezen als kranenvet. Kan ik ook dit siliconenvet van Formido gebruiken?

Ik begrijp dat de spindel naar binnen draait indien de kraan wordt open gezet? Kan je aangeven hoeveel vet ik er ongeveer op moet smeren? Is dat een druppel of een klodder? En moet ik dat dan rondom de spindel uitsmeren?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Kranenvet is een soort siliconenvet.

Of alle merken 'siliconenvet' ook als kranenvet ingezet mogen worden kan ik niet beoordelen, Er is hier wel eens een discussie geweest over het al of niet mogen toepassen van siliconenvet bij drinkwater(onderdelen). Zelf (voor mijn eigen huis) zou ik er niet moeilijk over doen, maar ik heb dan ook gewoon een tubetje kranenvet liggen. Merk 'bouwmarkt'. Komt altijd weer van pas, ook voor het smeren van kunststof tandwieltjes in een of ander apparaat.

Ja, de spindel draait naar binnen als de kraan open zet en naar uiten als je hem dicht draait. Gewoon even proberen, dan zie je het vanzelf. Of je de spindel ook echt te zien krijgt is afhankelijk van het model, ik dacht van wel.

Een kloddertje tussen de spindel 'proppen' is meestal voldoende: door de kraan een aantal keer open en dicht te draaien verspreidt het zich over de spindel. :wink:
 

Karel Klus

  • #5
Ik heb met mijn vinger wat over de spindel geveegd en de spindel heen en weer gedraaid. Hiermee werkt de kraan nu weer goed (so far so good).

Ik denk dat ik toch het specifieke kranenvet ga kopen wanneer het weer op voorraad is. Als je het bestelt via internet betaal je meer verzendkosten dan de prijs van het kranenvet.

Ik vroeg me ook nog af waar de 0,5 inch in de beschrijving van het door mij gevonden bovendeel betrekking op heeft. Is dat de diameter van de moer waar ik mijn waterpomptang op zet?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
0,5 inch slaat op het schroefdraad. In dit geval zal dat het schroefdraad zijn waarmee de kraankop vastgedraaid wordt in de kraan.

Het is alleen niet zo dat je dan met een schuifmaat ook daadwerkelijk 12,7 mm meet, zo werkt het helaas niet.
Bij M... maten is dat wel zo: M10 = 10 mm draad.

Voor een uitleg over dergelijke maten zou je even hier kuennen kijken:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/maten-leidingen-en-koppelingen.57013/
Voor wat betreft dat kranenvet: heb je geen loodgieter, sanitairbedrijf of ijzerwinkel in de buurt? Die zouden het ook moeten hebben. Dan kun je het in één keer in orde maken en hoef je de kraankop niet weer los te schroeven.

Want je hebt zo te zien de kraankop met een waterpomptang losgehaald en daar heeft de moer wel wat van te lijden gehad. Een steeksleutel of op maat gestelde bahco (schroefsleutel) is beter. :wink:
 

Karel Klus

  • #7
Ik heb het bovendeel al weer gemonteerd. Ik heb het kranenvet dus niet op korte termijn nodig. In mijn woonplaats heb ik slechte ervaringen met bouwmarkten die niet hebben wat ik zoek. Je leert het dan wel af om op de bonnefooi naar de plaatselijke bouwmarkt te gaan. Ik heb geen idee of er in de buurt een van de door jou genoemde winkels is. Ik koop het wel een keer goedkoop bij een bouwmarkt.

Dat van dat gereedschap irriteert me al een tijdje. Ik overweeg om binnenkort een verstelbare moersleutel te kopen. Ik zou niet weten welke maat ik moet hebben voor het kraandeel als ik een vaste moersleutel zou moeten kopen. Bovendien is het dan wat zonde als ik die alleen koop voor het kraanonderdeel.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ach, zo af en toe zijn er van die aanbiedingen met een compleet set steek/ringsleutels voor heel weinig geld, bijv. bij (duitse) grootgrutters of in de rommelbak bij de bouwmarkt. Komt altijd van pas, is het niet voor sanitair dan wel voor de fiets...

En het gekke is: die goedkope sets zijn vaak nog niet eens zo slecht, zeker niet als je het maar een enkele keer gebruikt.

Maar een goede verstelbare sleutel is al heel wat, is alleen voor vele toepassingen te dik. :wink:
 

Karel Klus

  • #9
Ik heb gisteren in de plaats waar ik werk bij een wat grotere bouwmarkt kranenvet bemachtigd. Ik werd eerst verwezen naar het 'mindere' siliconenvet maar na wat aandringen hebben we het kranenvet gevonden.

Tevens gelijk een kwalitatief goede verstelbare moersleutel gekocht. Was wel aan de prijs maar dan gaat het ook wat langer mee.


Merknaam en bedrijfsnaam verwijderd, mod.
 

Karel Klus

  • #10
De kraan is toch weer stroef gaan lopen. Ik heb daarom een nieuw bovendeel besteld met artikelnummer 07 146 000 van Grohe. Er zat een briefje bij met de exacte maat van de sleutel in mm's namelijk 17 mm.

Met mijn nieuwe sleutel 17 mm ingesteld en ik kon zonder veel problemen het bovendeel vervangen.

Het zit me dwars dat dat onderdeel simpelweg 'bovendeel' heet. Dat zou toch duidelijker moeten kunnen?

Ik vraag me nu alleen nog af op welke wijze ik af kom van het oude bovendeel. Kan ik dat gewoon bij het huisvuil doen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Tja, als een onderdeel bovendeel heet is het soms verwarrend. :wink:

Ja hoor, dat wordt er wel uit gevist bij de verwerking van het afval.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu