Siliconekit aanbrengen

Barnhoorn

  • #1
Ik heb wel vaker siliconevoegen aangebracht maar om beter te worden ben ik wat gaan googlen en youtube kijken en trof daar het volgende:

- Na het aanbrengen van de kit werd deze afgestreken gebruik makend van white spirit (oftewel in het nederlands Terpentine). Ik had hier nog nooit van gehoord. Is dit een goede optie??

- Zelf gebruik ik altijd zeepsop. Maar ook zie wel dat mensen alleen water gebruiken, wat is beter (even los van de eerste vraag over de terpentine)

- Na het gebruik van de terpentine in de eerste vraag zag ik in hetzelfde filmpje dat ze op plekken waar te weinig kit zat deze werd toegevoegd aan de voeg. Na het gebruik van zeepsop is mij altijd verteld dat bijvullen niet meer kan omdat door de zeepsop de nieuw toegevoegde kit niet meer hecht aan de eerder aangebracht. Geldt dat ook bij het gebruik van water en indien het kan bij terpentine?

- Dan tenslotte: Bij het verwijderen van een oude kitvoeg moet dan alle oude silioconekit verwijderd zijn of mogen er enkele restjes achterblijven. Met veel inzet en gebruik van gereedschap is alles natuurlijk te verwijderen maar zeker bij acryl baden levert dit heel snel beschadigingen op.

Ik hoor graag jullie ervaringen!
 

Robbie's

  • #2
Zo weinig mogelijk chemische middelen gebruiken lijkt mij. Beste resultaat behaal ik altijd met gewoon natte vinger met water.

Voor de beste hechting haal ik altijd alle restje weg, daarna maak ik het oppervlak vetvrij en daarna pas de nieuwe kit.

Kit weg halen zonder gereedschap moet toch mogelijk zijn. Niet met scherpe voorwerpen de kit weghalen. Het kan even wat werk zijn maar achteraf wel het beste resultaat.

Succes
 

Barnhoorn

  • #3
Je zegt kit weghalen zonder gereedschap moet mogelijk zijn. Maar op welke wijze bedoel je dan?

Heb je ook nog een gedachten over het bijvullen als tijdens het gladstrijken blijkt dat er te weinig kit is. Kan dat bij gewoon water wel?
 

Grunt

  • #4
Gebruik voor het weghalen een gereedschap gemaakt van een materiaal dat zachter is dan het materiaal waar de kit op zit. Een afgeschuind houten latje of plastic spatel bijvoorbeeld.

Bijspuiten na het gladstrijken is vragen om schoonheidsfoutjes. Knip de tuit schuin af op de gewenste kit breedte, en breng in één keer genoeg aan. Weghalen is makkelijker dan bijspuiten. Soms helpt het met tape af te plakken en na het afstrijken meteen de tape te verwijderen. Trek de tape dan niet haaks weg, maar schuin de andere kant op.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
"Bijvullen" werkt niet, er zit al een filmlaagje op de kit, dus het hecht niet meer.

Terpetine gebruiken lijkt me zeer onverstandig. Alleen al om dat spul met je vingers aan te raken :denk:

Ik gebruik sanitairkit, geen siliconekit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu