Bl12 bij atag enigma E-shr24/32T

Sanderklijn

  • #1
Hallo mensen,

Na hier al vele onderwerpen doorgelopen te zijn nogmaals een bl 12 melding.

Een tijdje terug kreeg ik een bl 85 melding en dus geen warm water of cv.
Gekeken waar het aan kon liggen, pomp vervangen, bl85 melding weg.

Cv ging weer heerlijk werken, eerstekeer douchen en water werd koud na enkele minuten, gevolgd door bl12.

Het volgende allemaal al gedaan:
Aanvoersensor vervangen.
Ketel leeggehaald, gevuld met natuur azijn voor zover mogelijk. Door laten draaien(kan maar 3 minuten in ww stand omdat dan al bl12 komt) en weer leeghalen incl. Filter.
Filter cv retour( achter 6hoekige moer) schoon gemaakt(meedere keren) komt nu geen vuil meer uit.

Als ik de ww aanzet dan komt er eerst ventilatie fase, gevolgd door ontstekings fase en dan brander actief op ww. Tot dusver allemaal goed.
Dan blijft de brander doorstoken naar de 60+ soms zelfs hoog in de 70 graden om dan op bedrijfsindicatie 9 te gaan(brander uit door te hoge aanvoerwatertemperatuur)
De temperatuur zakt dan naar de 30 a 40 en dan gaat de brander weer aan tot de bovenstaande 60+.
Dit herhaald de ketel 3 keer dan krijg ik de melding Bl 12.

De 3weg klep in de ww stand laat nog een kleine 2 millimeter speling over en dan kan ik de motor er gewoon vanaf draaien. De cv kant is hierbij wel volledig afgesloten(gemerkt bij het leeghalen van de ketel)

Ik heb geprobeerd de aanvoerwatertemperatuur terug te schroeven naar 45 en 60 en ook gewoon de standaard 85 maar dit alles heeft geen effect.

Heeft iemand enig idee waar het nog aan kan liggen?

Mvg,

Sander klijn
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Kan ook aan de retoursensor liggen.
testen of de delta t echt groot is.

Pomp vervangen door een nieuwe pomp?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
...heel soms wil een zwaar lopende/plakkende binnenwerk
3-wegklep ook een BL12 veroorzaken, maar ook mijn 1e
idee is de retoursensor :wink:
 

Sanderklijn

  • #4
Ik heb de pomp nogmaals vervangen omdat de retour sensor nog een dag in de bestelling was. En het probleem was met de pomp alleen al opgelost, het modulerend gedeelte was defect. Uiteraard bestelling retoursensor geannuleerd.
Blijkbaar productiefout in de pomp maar gelukkig weer warm water.
Rede dat de cv kant wel werkte is waarschijnlijk omdat de pomp van de vloerverwarming de cv kant wel door de leidingen heen trok en dus niet de pomp van de ketel nodig had?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu