Thermomaster raadsel

Joa_cl

  • #1
Hallo iedereen,

Ik ben een sanitaire leek en ben op zoek naar jullie expertise

Mijn AWB / Bulex Thermomaster 2HR Comfort Plus is ongeveer 8 jaar in gebruik.

Sinds kort gaat deze niet meer in CV mode. Hij blijft om Sanitair/water mode staan.
De standby code op het schermpje is "6 75" > "6" wil zeggen "regelstop cv-bedrijf (aanvoertemp 5° hoger dan ingesteld)"
Hij gaat nooit in CV mode ("3")

Ik merkte dit na de zomer perdiode bij de eerste poging om te verwarmen. In de zomerperiode zijn de volgende zaken gebeurd:
* Onderhoud door een erkend Bulex onderhoudstechnieker
* Oplossen van een resonantie geluid probleem door het afstellen van het gasblok
* Verwijderen van één van de radiators

Met de hulp van een kennis ontdekte ik dat
1) de waterpomp goed functioneert
2) de driewegklep motor ogenschijnlijk goed blijkt te functioneren ( gaat netjes weg en weer bij het resetten/opstarten )
3) CV mode slaat aan bij het loskoppelen van de boiler NTC sensor

Vermoedens van deze kennis met sanitair achtergrond: boiler verstopt met kalk
Raad: boiler openen en ontkalken, nieuwe boiler > of eventueel ketel vervangen

Gezien dit me vrij drastisch en kostelijk leek - ging ik toch eerst wat rondzoeken op online fora

Ik las toen over mensen met een gelijkaardig probleem - waarbij de oplossing was: dompelbuis & NTC tapsensor vervangen.

Gezien dit iets was die ik met mijn beperkte kennis en kunde kon doen heb ik dit dan ook geprobeerd

Toen ik de dompelbuis ( waarin de tapsensor zit ) uit de boiler haalde - merkte ik niets van verkalking op de dompelbuis - ook geen lek.
Ik heb dan maar enkel de NTC (tapsensor) vervangen.

Echter: geen succes. De ketel gedraagt zich nog steeds op dezelfde manier.

Achteraf heb ik ook nog de originele NTC uitgemeten: bleek ook nog te werken ...

Help - wat kan ik nog doen?

Alvast bedankt!
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Gezien de '75' die je bij '6 75' noemt lijkt mij dat de warmtewisselaar, het metalen 'ding' bij de brander, 75 graden is en zijn warmte niet aan de CV installatie kwijt raakt. Als je radiatoren koud zijn, stroomt het water dus niet door de radiatoren.

Staan er nog wel radiatoren open? Ergens een afsluiter dicht gedaan toen de radiator is verwijderd? Driewegklep blijft een verdachte, weet je zeker dat die naar de CV stand gaat?
Draai eens een radiatorkraan open en dicht, luister of je stroming hoort.

Als de CV ketel niet warm is, en wel 75 graden aan geeft dan kan ook nog een temperatuursensor in de aanvoer defect zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Het lijkt erop dat de tap-ntc ww vraag ziet, zeker omdat bij afkoppelen de ketel naar cv mode gaat.

Ik vermoed dat je een lekkage hebt in je warmwater circuit, draai de inlaatcombinatie onder de ketel dicht en kijk of de ketel dan ook naar cv bedrijf wil gaan.

Is dit het geval zoek dan naar een lekkende kraan of ww leiding.
 

Joa_cl

  • #4
AvDijk:

Bedankt voor uw antwoord. Ik ben helaas geen kenner

Antwoorden:

"Staan er nog wel radiatoren open?"
>> er staan meerdere radiatoren aan

"Ergens een afsluiter dicht gedaan toen de radiator is verwijderd?"
"Driewegklep blijft een verdachte, weet je zeker dat die naar de CV stand gaat?"
>> wanneer ik de boiler NTC afkoppel gaat de ketel netjes in CV mode.
Wil dit dan niet zeggen dat er er 1) geen afsluiter dicht is 2) de driewegklep goed werkt?
De driewegklep motor beweegt alvast mooi weg en weer bij het aan/uitslaan van de CV mode

>> "Als de CV ketel niet warm is, en wel 75 graden aan geeft dan kan ook nog een temperatuursensor in de aanvoer defect zijn."
>> de CV ketel is wel degelijk warm en de verwarming werkt bij het afkoppelen van de boiler NTC
 

Joa_cl

  • #5
The headhunter:

>> Bedankt ik zal dit deze avond eens uitproberen
 

Joa_cl

  • #6
Ik heb het kraantje van de inlaatcombinatie eens dichtgedraaid en nog steeds blijft de ketel in "mode 6" regelstop ) staan
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #7
Vaak ktijgt men de inlaat combinatie niet volledig dicht. Dit kan je alleen niet echt zien.

Draai daarom de Hoofdkraan van het water in de meterkast even dicht, en wacht minimaal een kwartier. Dit is dezelfde test, maar dan weet je iig zeker dat er helemaal niets lekt.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #8
Hij gaat steeds naar bedrijfsstand 6. Dit is voor CV (CV water te heet). Tapwater te heet is bedrijfsstand 9.
Ik vrees dat het geen probleem met tapwater is, maar met de sensoren of besturing. Kabelboom of aansluitingen nat geworden?
 

Joa_cl

  • #9
Bedankt alvast voor de informatie tot nu toe!

@AvDijk: Normaal zijn de aansluitingen niet nat geweest.

@Screech: ik heb ondertussen eens de hoofdkraan afgesloten. Wanneer ik dit doe gaat de ketel netjes in CV mode (3) !!

Wat zou de oorzaak in dit geval kunnen zijn?
 

Tumkie

  • #10
Lekkende kraan ...
 

Joa_cl

  • #11
Ons huis is slechts acht jaar geleden gebouwd en visueel zie ik geen lekkende kranen.

Er blijft wel non-stop water druppelen uit de condensafvoer onder de boiler.Zelfs als de ketel uit de stekker is.

Verklaart dit iets?
 

Joa_cl

  • #12
Heeft er nog iemand een tip of idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Bedankt
 

JeffreyD94

  • #13
Haal de klep motor er is af, ondanks dat de motor open en dicht loopt wilt niet betekenen dat de klep zelf wel doet wat die hoort te doen.
 

Joa_cl

  • #14
Gisteren hebben we de verwijderde radiator vervangen door een groter model.

Tot mijn grote verbazing werkt de CV ketel nu weer normaal. Hij gaat terug netjes over op CV mode wanneer nodig.

Geen idee wat nu de oorzaak was maar ik ben alvast tevreden dat het is opgelost.

(het condenskraantje onder de boiler blijft momenteel wel water lekken)

Bedankt aan alleen die hebben mee gedacht!

Nog iemand enige logische verklaring hier voor?

Mvg,
Joachim
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Condens of inlaatcombinatie?
 

Joa_cl

  • #16
Zeker niet de inlaatcombinatie.

Volgens de onderdelenlijst zou dit de "condensafvoer pijp" zijn.

Pijp die onderaan de boiler zit waar water blijft uit druppen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu