Problemen met warmte in de vloerverwarming te krijgen

Deroy

  • #21
Grundfos 25-40

Die lijkt het goed te doen voor zover je dat hoort ziet en voelt aan de buitenkant
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #22
Het debiet van die 25-40 is wat groter dan de ketel. Ik zou in dat geval er voor kiezen om een open verdeler toe te passen.

Let wel: alleen bij diffuusdichte slangen.
 

Deroy

  • #23
Tja wat is diffusiedicht. Al een heel stuk beter dan thyleen zeggen ze bij multibeton, maar is 1980 waren er andere criteria. Echt dicht volgens de huidige norm is het allemaal pas sinds midden jaren 90 vernam ik. Bij de buren hebben ze iig nog het originele ongescheiden systeem.
 

Deroy

  • #24
Als ik een platenwisselaar installeer om het toch gescheiden te houden, hoeveel kW moet ik dan nemen?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #25
Hangt er helemaal vanaf bij welke vermogens die temperaturen worden opgegeven en welke temperaturen jij wilt hebben. Ik denk dat je er heen wil dat je in je cv circuit een temperatuur traject van 50-40 of 55-45 wilt hebben. Je vloerverwarming dan op 40-30.

Daarbij heb je dan het vermogen nodig dat je vloer neemt. Dat komt voort uit de het warmteverlies van je woning. Als dat niet bekend is zou ik de 25 kw van de ketel aanhouden.

Omdat wisselaars vaak worden verkocht voor hogere temperatuurverschillen, moet je daar rekening mee houden. Meestal kunnen leveranciers van platenwisselaars je wel vertellen welke je nodig hebt bij de gegevens die jij aanlevert.(Temperaturen en vermogen)
 

Bernhard

  • #26
De waterzijdige weerstand van een platenwisselaar is veel hoger dan de weerstand van het buffervat.
Je kan gratis de bypass dicht draaien het thermostaatventiel openzetten en vloerpomp op max.
je ziet dan of het beter gaat.
Een platenwisselaar zal geen verbetering geven.
De warmte die van de ketel wordt aangevoerd zal altijd door de VV worden opgenomen. Er kan geen warmte verloren gaan bij het buffervat. De afgestane warmte = de opgenomen warmte. bernhard
 

Deroy

  • #27
Dank Bernard, ik snap dat *uiteindelijk* alle warmte wel in de vloer gaat zitten, maar de oorspronkelijke vraag was in essentie hoe de aanvoertemp van de vloerverwarming op 40 te krijgen.

Ik ga je suggesties onder toezicht proberen, maar het is geen blijvertje; het risico lijkt me nl dat de vloer te heet zou kunnen worden bij een open thermostaat, en bij een afknijpende thermostaat dat de pomp het begeeft oid, omdat ik met gesloten voetventiel dus geen werkende bypass heb.

Misschien is de makkelijkste/goedkoopste/snelste (deel)oplossing een naar behoren werkende bypass met drukregelventiel te installeren.
 

Bernhard

  • #28
Waarom moet dat 40grd zijn? De watertemp. is afhankelijk van de benodigde warmtevraag. Met het verhogen van de flow in de VV zal de watertemp omlaag gaan. De afgestane warmte blijft echter gelijk. Voor de bewaking van een te hoge temp. in VV heb je de pompschakeling en, zoals ik heb aangegeven, een extra thermostaat die de ketel zal uitschakelen. Succes met uitproberen.
bernhard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu