Hydrofoorpomp probleem

Fromyari

  • #1
Hallo,

Ik heb een water installatie op het dak van ons huis. Als ik het goed heb heb ik een opslagvat een pomp met een (druk)vat, een horizontaal vat en een zonne(warmte)paneel. Alle leidingen in en rondom het huis werken perfect. Echter zodra er op welke plek dan ook water wordt gepakt, warm of koud, dan slaat de pomp aan en weer uit. Dit herhaalt zich net zolang totdat bijv. Het toilet weer gevuld is. Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe op te lossen? Of misschien in welke richting ik moet gaan zoeken? Ik verwacht namelijk niet dat de pomp kapot is omdat het wel werkt maar de timing/druk niet klopt?. Bvd voor je reactie.

Pompmerk is een modena italy.
 

Poster

  • #2
Hallo

Is dit een recent probleem, of was dit altijd al zo.

Grt.
 

Fromyari

  • #3
Hoi,

Sinds een aantal maanden. Het is ons vakantiehuis en daarom heb ik helaas niet eerder het kunnen oplossen.
 

Poster

  • #4
Dr tanken/vaten worden gevuld via een buitenleiding, en verwarmd door panelen.

Tot zover heeft dat nog niets met de pomp te maken.

Beschrijft u duidelijk de loop van de leidingen, en waar de pomp tussen zit, en waarvoor.

Grt.
 

Fromyari

  • #5
Ok. Er komen/gaan een 2 verschillwnde tyleen leidingen door het plafond/dak.
Nummer 1 eindigt in een T splitsing de ene kant direct naar bovenin! wateropslagtank 100/200liter met een vlotter. De andere kant van de T splitsing gaat naar de kleinere horizontale opwarmtank en via weer een splitsing naar de pomp en uiteindelijk door het dak weer naar beneden.
Nummer 2 komt uit het plafond/dak en gaat direct naar de warmte opslagtank.

Daarnaast komt er onderuit de 100/200 liter opslagvat een dikkere tyleen die direct naar de pomp gaat. En vanuit de pomp gaat een stalenmantel buis direct naar een stalen vat. Ik denk het expansievat. Ik probeer een foto toe te voegen
 

Fromyari

  • #6
 

Tillyhond

  • #7
Ik denk dat je expansievat defect is waardoor de pomp gaat pendelen..
 

Poster

  • #8
Als ik het goed lees, dan gaan alle "warme"leidingen via de pomp naar het huis.
Op de foto ziet het er erg rommelig uit.

Maar is u koud water niet gescheiden van hele warme water systeem ?

Dat "koud water" op de tappunten, moet eigenlijk niets met de pomp te maken hebben, dat komt van u aansluiting op het waternet.

De pomp transporteerd alleen het warme water naar de tappunten.

Even anders,
Als u alle tappunten open zet, pendelt de pomp dan nog.

Grt.
 

Poster

  • #9
Tillyhond schreef:
Ik denk dat je expansievat defect is waardoor de pomp gaat pendelen..

TS

Controleerd u deze eerst.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ben het gedeeltelijk met Tillyhond eens, het expansievat hoeft echter niet kapot te zijn maar kan druk verloren hebben, opnieuw op druk is dan voldoende voor een tijdje of zelfs langer dan een jaar.

Op het eind van het drukvat zit een autobandenventiel, meestal onder een kapje, hier kunt u de druk verhogen van het vat, de druk dient tussen de 1,6 en 1,8 bar te staan.
Eerst de installatie volledig drukloos maken, het water hoeft niet afgetapt te worden.

Komt u er niet uit plaats dan even een foto van de hydrofoor.
 

Fromyari

  • #11
Beste allen,

Dank voor de vele serieuze reacties.

@poster

De pomp pendelt helaas als alle tappunten openstaan. Evenees flikkeren dan ook alle lampen in het huis. Het is inderdaad rommelig. Goed aandachtspuntje voor hierna. Ik ben ook van mening dat de pomp alleen dient voor het warme water. Ik heb de hoofdtoevoer in het huis afgesloten en toen een tappunt geopend zoals het filmpje aangaf. Hierdoor kwam de hydrofoormeter uit op 0. Daarop heb ik de druk vh expansievat gecontroleerd en deze is eveneens 0. Dit is naar mijn mening ook als alles aanstaat. Ik heb de bandenspanningsmeter eveneens gecontroleerd en die werkt goed. Ik heb geprobeerd het expansie vat op 1.6/1.8 bar te krijgen zoals @jan dat voorschreef. Echter krijg ik er 0.0 lucht in.
 

Poster

  • #12
Ik denk dat u het vat moet vernieuwen, de balg zal lek zijn, en het vat nu volledig gevuld met water.

Het flikkeren van de lampen komt door constant schakelen van de pomp.


Grt.
 

Fromyari

  • #13
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels een nieuw vat besteld en dat zal spoedig binnenkomen. Ik heb echter nog nooit een expansievat vervangen. Ik neem aan dat de voeding van de pomp uit moet zijn. En dan kan ik jet veilig demonteren? Hoe kan ik het beste het vat vervangen? Bvd
 

Poster

  • #14
Kijk even in u PB (i.v.m. reclame) een duidelijke instructie video.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Installatie drukloos en stroomloos maken, de aansluitingen los halen en het nieuwe vat monteren, dat is alles.
Controleer de druk van het vat voor u de druk weer op de installatie zet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu