Draagmuur of niet? Constructeur?

Rby

  • #1
Geachte klussers,

Nu heb ik een vraag over een mogelijke draagmuur, nu weet ik dat er een tal van topics hier over zijn en heb er ook een flink aantal al doorgelezen.

De meest terug komende antwoord is toch wel :
Dit zal ter plaatste door een constructeur bekeken moeten worden, en dan worden doorberekend.
Helaas zit het bij ons net weer anders als normaal gesproken, en zodoende ( onwetendheid ) zijn er ook al 2 aannemers komen kijken.

Nr. 1 :
Verklaart dat het geen draagmuur betreft en dat ze de muur met gemak 200/300cm konden verplaatsen, opbouwen met cellenbetonblokken.

Nr. 2 :
Verklaart dat het wel een draagmuur is, maar dat het geen probleem is omdat de muur enkel word "verplaatst" en een dragende deel blijft, opbouwen met kalkzand lijmblokken?

Beide antwoorden zitten me toch niet lekker en heb dus een afspraak met een constructeur gemaakt voor begin december.

Uit nieuwsgierigheid en eventuele kosten besparing heb ik toch het bouw archief van de gemeente en een aantal nabije buren geraadpleegd.
Want mocht het daadwerkelijk een draagmuur zijn dan zien we er vanaf en hebben we vrede met een te brede gang en wat minder ruimte in de woonkamer i.v.m. de kosten.

De meeste buren hebben er vrede mee en zijn er nooit mee bezig geweest of vonden het de moeite niet.
Met een beetje Google werk hebben we verkoop foto's gevonden van een ander soortgelijke huis (zelfde bouw project), hier is de muur verwijderd en vervangen door glasblokken. Echter geen verdere informatie


Terug naar onze situatie.

Nu is het zo dat er tijdens de bouw besloten is om er een stalen ligger, in het midden, in langsrichting, toe te voegen.
Deze is ook zichtbaar vanaf de achter gevel TOT de muur van de gang. We zijn nog bezig om het één en het ander weg te halen om er zeker van te zijn waar die daadwerkelijk stopt. Mede als de tegel sier strips om de connecties te kunnen zien.

- Zoals op de tekeningen te zien is, staat er op elk verdieping een langs muur in het midden, maar de gang muur wijkt een 10tal cm af.

- De gang muur is bij ons inzien maar 95mm dik (niet 100% zuiver gemeten i.v.m. tegel sier strips bekleding)

- Nu is het bij één van de buren zo, dat de muur verwijderd is en terug is geplaatst met glas blokken.
De kopse afwerking klinkt solide, echter de koof er boven klinkt hol en anders dan de koof waar daadwerkelijk



Huidige indeling


Het idee



Tekeningen gemeente bouw archief.

Begane grond.
( Muur van de keuken is al verwijderd, wat er op wijst dat vol arceren van een muur, geen draagmuur zou zijn.)


1ste verdieping.


Dwarsdoorsnede.


Begane grondvloer (Moet gespiegeld gezien worden)


verdieping vloer


Zolder balklaag (Moet gespiegeld gezien worden)


Dakplan


Berekening "vloerhal" ?


Gewichtsberekening


Belastingschema as A
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Over welke muur heb je twijfels? Dat stukje muur bij de trap? Hebben beide aannemers deze gegevens gezien?

Je tekent de enige draagmuur juist langer, dus wat is de vraag nu precies :?:
 

Rby

  • #3
Beide aannemers hebben deze gegevens ingezien ja.
De muur word inderdaad langer, maar de bedoeling is om de muur ook minimaal 200mm om te zetten, zodat de gang smaller word en de huiskamer 200mm breder.

Maar uit je opmerking begrijp ik dat het ( Zoals ik al een beetje vermoeden ) toch een draagmuur is...
 

Rikpost

  • #4
Bij mij een andere indeling maar een soortgelijke situatie.
Maar dan zit er wel een fundatie balk onder de muur , die zie ik op de tekening niet staan.
weet niet of je makkelijk onder de vloer kunt kijken maar ,een dragende muur zo op de vloer vind ik vreemd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
@Rikpost: start aub een nieuw topic. Elk huis is anders.

Het is zeker een draagmuur. Er ligt zelfs een stalen balk op :!:
De wand erboven op de 1e vd. is ook dragend.

20cm verplaatsen kan niet zomaar. Die stalen balk kan je ook niet zomaar verplaatsen. Hier moet een constructeur aan rekenen en je hebt een vergunning nodig.

Dit plan is heel erg ingrijpend voor een heel klein beetje ruimtewinst. Weet je wel zeker dat je dat wilt? Kies in ieder geval een aannemer die weet waarover hij het heeft. De genoemde twee slaan de plank volledig mis.
 

Rikpost

  • #6
Hallo Hzzzzz.

Was niet voor mij zelf ik gaf alleen maar de suggestie voor RBY om onder de vloer te kijken.

Omdat het bij mij een draagmuur is maar daar ook een fundatiebalk onder zit.
 

Rby

  • #7
Heren,

Er zit inderdaad een brede fundatie balk onder over de gehele lengte. Het vreemde is enkel dat de "gang" muur niet in het midden van de fundatie / stalen bind en dragende muur boven staat..

En zoals in de eerste post aangegeven staat, mochten de kosten te hoog worden dan zien we er vanaf.
 

Rikpost

  • #8
Dan is het haast wel zeker een draagmuur.
en dat werkt Door over al je verdiepingen .
De balken van de zolder verdieping vinden ook weer draagkracht via je muur op de tussen verdieping naar de muur beneden en de fundatie.

Ik zou er niet aan beginnen zonder het advies van een constructeur.
 

Rby

  • #9
Afspraak al gemaakt voor 1ste week december :)
Die vond het ontwerp "verdacht" en "vreemd" omdat de muur er niet loodrecht onder staat.

Heren, bedankt!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu