Vocht/stank in de meterkast

Ruudheijden

  • #1
Beste lezer,

Ik heb wat last van stank en een kleine vochtplek in de meterkast.
Nu ben ik op de hoogte van het onstaan van condens. Maar omdat de vochtige plek op een andere plek zit als waar de meters zitten vraag ik me toch af dit het euvel is.

Er onstaat wel eens wat condens op de meters, vandaar de vochtvanger.

De vochtige rand zit op de plek waar het aansluit met de oude vloer. Aan de rand. Deze plek is eigenlijk altijd wel vochtig. In de zomer een stuk minder als in de winter.

Ook zie je dat de grond wat gescheurd is bij de buizen. Deze plek is echter niet vochtig. Overigens is de rest van de vloer in de meterkast ook niet vochtig. Alleen die plek.

Overige info:
- Ik heb geen kruipruimte
- Geen schimmelvorming.
- Hout erboven niet aangetast.
- Puur dat stukje is altijd vochtig
Op foto 3 zie je een stukje vloer dat gerestaureerd is, vandaar het kleurverschil (lichter/donker)
- Restauratie stukje vloer is +1,5 jaar geleden

Is dit gewoon alsnog condensvorming die tegen de vloer aanslaat?
Of is hier spraken van iets anders?


Het euvel


Ander aanzicht


Andere kant van de meterkast. (Droog en niets te zien)

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is dat gipsstuc? Is (de deur van) de meterkast voorzien van ventilatie?

De kapotte vloer is ook wel verstandig te repareren.
 

Ruudheijden

  • #3
Hoi IJkenhout,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het beton of gipsstuc is. Hoe weet ik dat?
(van vorige bewoners)

De meterkast heeft ventilatie. Niet veel, deze ga ik deze week sowieso uitbreiden. Wel heb ik nu een week de deur gewoon open laten staan, de vochtplek is nog niet zichtbaar kleiner geworden.

Kan ik de kapotte vloer gewoon het beste weer vullen met wat cement? Is het bovendien erg dat deze wat gescheurd is? Hij is gescheurd van inkomst water tot aan inkomst gas. Maar wel enkel in de oppervlakte (+- 2,5 cm scheur diepte). Daar is een brok uit nu. Zie bijgevoegde foto voor een duidelijker beeld:



Kan natuurlijk zijn dat dit door het vocht komt, en er wellicht wat spanning op de PVC pijp zit die om de inkomst gas zit.
 

Ruudheijden

  • #4
Update:

Ik heb even wat van de poreuze ondergrond weggehaald en gestofzuigd. Bijgaand vind je daarvan een foto om de scheuren in de vloer duidelijker weer te geven.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Gipsstuc is vrij zacht (met een priem prik je er een gat in, cement is harder. Als je een beetje stuc eraf schraapt, kan je voelen of het gips is of cement. Gips is wit en heel fijn, cement grijs en groffer.

Gips trekt vocht aan. Zo'n betonvloer is altijd koud, als gips er mee in aanraking komt, trekt het vocht "omhoog". Al is dat in werkelijkheid gewoon condens.

Als het gips is, is het verstandig het los te koppelen van de vloer. Je kan er bv. wat pur of kit tussen doen. Waar zit het stuc op? Metselwerk of een houten wandje?

De vloer kan je op meerdere manieren repareren. In ieder geval met een middel op cementbasis. Een gietmortel in de scheur kan ook.
 

Ruudheijden

  • #6
Hoi IJkenhout,

Ik heb even wat van de grond geschraapt. Wit en fijn, ik vermoed dus het gips waar je hebt over hebt.

Ik kan niet zien of het op een houten plankje of op metselwerk is gedaan. Ik heb namelijk geen kruipruimte dus er is voor mij geen manier om dit te achterhalen. Dan zou ik dat stuk eruit moeten hakken denkik?

Je hebt het over het gieten van nieuwe cement. Echter kan ik bijvoorbeeld mijn schroevendraaier in zijn geheel in de scheur laten zakken. (op de laatste foto naast het buisje met de groengele draad.). Schroevendraaier is toch zeker 10 cm lang. Hol aan de onderkant, mijn pink kan er in en ik kan dus de onderkant van het gips voelen.

Dat lijkt me daar niet verstandig wel?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Als je giet, is het wel handig dat er een bodem is :mrgreen:

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Wat u van de grond geschraapt hebt is waarschijnlijk iets van stucwerk van gips, het gaat erom of daar wat anders onder zit.
 

Ruudheijden

  • #9
Hoi Allemaal,

Even een update over dit probleem. Wellicht leuk om voor jullie te weten.

Meterkastafbeelding.

Ik heb een rioleringsbedrijf laten komen en die heeft een rookmeting gedaan.
Bovenstaande afbeelding was de boosdoener. Het verloopstukje was naar onderen gezakt en daardoor niet luchtdicht meer. Daardoor kon het dus zijn dat er rioollucht omhoog kwam.

Hij heeft deze aangetikt en luchtdicht gemaakt. Mocht er weer stank uit op lange termijn, zal ik dit stuk moeten laten maken.

Over de vloer; Hier kwam geen lucht uit. Deze repareren kan wel, geen verplichting. Ik denk wel dat ik dit op termijn ga oplossen maar voor nu eerst kijken of alles lekker blijft ruiken.

Bedankt voor jullie reacties!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Afbeelding is even niet zichtbaar (probleem van het forum). Als er iets naar beneden gezakt is, kan je met een beugel voorkomen dat dit nog een keer gebeurd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu