Wanneer gebruik je een afsluiter met verkleinde doorlaat?

Frank60

  • #1
Er zijn radiatorkranen van het merk D***oss in twee uitvoeringen:
RA-N
Standaard doorlaat voorinstelbaar
of
RA-UN
Verkleinde doorlaat voorinstelbaar

In welk geval moet ik een verkleinde doorlaat monteren? Ik heb een badkamerradiator met mijns inziens te grote capaciteit en de thermostatische kraan moet vervangen worden.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #2
Dat heeft te maken met de hoeveelheid energie die toegevoerd moet worden.

De UN heeft een kleinere maximale capacteit dan de N.(ca 40% kleiner)

Over de hele range van instellingen kan je de N niet kleiner instellen dan waar de UN begint.

Hoeveel water moet er door de radiator om de maximale capaciteit te kunnen halen en bij welke drukval zal dat zo zijn?

Vandaar dat er transmissie berekeningen worden gemaakt waar al deze getallen dan uit komen rollen uiteindelijk.

Ik zou gaan voor de standaart Danfoss RA-N meestal voldoet dat aan de in te stellen capaciteit.

Vr Gr en succes ermee
 

Frank60

  • #3
Dank je, ik vroeg het vooral omdat ik de afsluiter bijna helemaal dicht moet zetten om een Delta T van 10 graden te krijgen (er zit geen voetventiel op). En dan suist de kraan behoorlijk.

De buizen zijn 15mm, klopt het dat er dan altijd een 1/2" aansluiting met de radiator bij hoort? Dus een RA-N 15 1/2"? Ik snap niet hoe ik die 1/2" kan controleren.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Normaal gebruik je de maat van de radiator aansluitingen. in woningbouw is dat tegenwoordig eigenlijk altijd 1/2. sommige hele oude radiatoren kleiner of groter.

grote weerstand gebruik je soms wel eens bij een 400x400 radiator in de wc ofzo.

Voor wat betreft je sissen, op welke stand staat je pomp te draaien?
 

Frank60

  • #5
Mijn radiator is 1.75m bij 60cm voor een badkamer van nog geen 2 bij 3 meter. Er zit nu een electronische thermostaatknop op. Als die opengaat komt het water met 58 graden binnen en met 52 graden er weer uit.

Mijn cv-pomp staat op de laagste stand.

 

Loodschieter

  • #6
Ik gok dat het geluid komt door een los of verkeerd gemonteerde stijgbuis
 

Bernhard

  • #7
Frank60,
De kraan dicht zetten om daarmee een Δt van 10° tussen de aanvoer en de retour te verkrijgen is niet nodig.
Een Δt van 6° is prima.
mvgr bernhard
 

Freekcv

  • #8
Mag ik vragen waar je dit op baseert bernard?
 

Bernhard

  • #9
Freek,
waarom is mijn uitleg niet juist.
mvgr bernhard
 

Freekcv

  • #10
Ik vraag me af waarop je baseert, dat een delta t van 6 hier goed is?
 

Bernhard

  • #11
Freek,
waarom is dat niet goed?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Bernhard, als je nou gewoon de vraag van Freekcv beantwoordt ?
Tegenvragen stellen lost niets op.
 

Bernhard

  • #13
Mij lijkt het beter dat Freek uitlegt waarom het niet juist zou zijn. De cap. van een radiator is afhankelijk van het aantal liters water per en de Δt tussen aanvoer en retour.
De cap. wordt niet groter met een Δt van 10° en veel minder liters water per uur.
Het regelen van een CV-installatie wordt gedaan met het sturen/regelen van de watertemperatuur waarbij zoveel mogelijk de liters water gelijk moet blijven.
bernhard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Freek hoeft niets uit te leggen want hij beweert niet dat jouw bewering niet juist is, het enige wat hij doet is vragen hoe je tot die slotsom komt.
Je draait de zaak om.
 

Bernhard

  • #15
Wie eist moet bewijzen.
Ik draai niks om.
bernhard
 

Bernhard

  • #16
Uitleg staat er. bernhard
 

Freekcv

  • #17
Ik vroeg het omdat ik niet snapte waar je deze gegevens vandaan haalde. Niet aanvallend bedoeld hoor. Ik dacht dat het vermogen van een warmte afgifte element mede werd bepaald door de aanvoer temperatuur. En zover ik weet zijn er zijn er ook systemen waar je juist een hoge delta t wilt. ( stadsverwarming bvb) en nogmaals, niet aanvallend bedoeld! Met ze allen weet je meer als in je eentje, en ik leer graag bij van mijn collega,s hier.
 

Bernhard

  • #18
Bij de berekening/ontwerp van een CV-installatie wordt gerekend met Δt van 20° tussen aanvoer en retour.
Dat is bij max belasting dus bij -10°.
dat tempverschil tussen de aanvoer en retour wordt steeds kleiner naarmate de buitentemp hoger is. Bij een buitentemp. is de aanvoer en retour gelijk.
TS moet eerst de waterdoorstroming van de ketel inregelen.
De bijbehorende aanvoertemp. en retourtemp. voor de ketel zijn afhankelijk van de buitentemp.
Startpunt 20° buitentemp.
Voor elke graad lager moet de aanvoertemp ca 2.33° en retourtemp 1,66° hoger worden.
Bij een buitentemp van +10° is
- de aanvoertemp. + 43°
- de retourtemp. + 36.6°
Deze waarden zijn theoretisch omdat er geen enkele CV-installatie exact berekend en uitgevoerd is.
De werkelijke temperaturen kunnen per installatie afwijken.
bernhard
 

Frank60

  • #19
Sorry voor mijn late reageren, maar ik heb geen enkele mail gekregen van de reacties, en het vinkje stond echt aan.

@Loodschieter: het gesis was direct afhankelijk hoe ver ik de kraan dichtdraaide, flink open = geen gesis.
Gezien de egale verwarming van de radiator lijkt de stijgbuis in ieder geval te werken.

@Bernhard: ik lees overal dat een Δt van 15-20 graden het beste is. Van de week had ik een inkomende temp in de badkamerradiator van 62 graden en 58 uitgaand. gelukkig hebben de andere radiatoren een Δt van 20 tot wel 30 graden, maar desondanks kwam het retourwater met 52 graden de ketel weer in. Op het randje voor goede condensatie, toch?
Dit is bij volledig geopende kraan en laagste pompstand. Ik moet dus een voorinstelbare thermostatische kraan monteren en hopelijk is die in staat de doorstroming voldoende dicht te knijpen voor een retourtemperatuur onder de 55 graden. Vandaar dat ik vroeg of ik een RA-UN met Verkleinde doorlaat moest installeren in plaats van normale doorlaat.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #20
Als ik dit nu lees dat de andere radiatoren een delta T van 20°C / 30°C hebben, dan ben ik bang dat alle radiatoren te weinig water krijgen (te veel geknepen zijn).

Dat daardoor de badkamer radiator met een veel te hoge pompdruk het water naar binnen wordt gestuwd en daardoor het gesis ontstaat.

Met een kraan met een kleinere KV waarde zal dan nog steeds geluid worden geproduceerd, stromingsgeruis is niet zomaar weg te moffelen door water te af te knijpen.
Niet ondenkbaar zou het geluid zelfs toe kunnen nemen.

Vr Gr en succes ermee
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu