Lichtschakeling defect

Ruudhol

  • #1
De lichtschakelaar in de hal heeft vorige week kortsluiting gehad bij het aanschakelen (vlam zichtbaar). Lamp ging kapot en de groep viel uit.
Ik heb een nieuwe doos geplaatst en bij het aanzetten van de groep viel de groep weer uit. Bij controle blijkt dat de schakeldraad (weer) geen spanning krijgt, terwijl het stopcontact wel gewoon spanning heeft.
Het is geen hotelschakeling. Er gaat alleen een zwarte schakeldraad naar de lamp. De blauwe draad in het armatuur van de lamp verdwijnt via een verzamelblokje met 3 andere blauwe draden onder het plafond. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de kortsluiting?

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Wat bedoel je met nieuwe doos? Schakelaar en stopcontact?
Hoe heb je kunnen controleren dat het stopcontact wel spanning krijgt terwijl de groep uitvalt?

Kan je een foto plaatsen van hoe je de schakelaar en stopcontact hebt aangesloten?
 

Ruudhol

  • #3
Doos helemaal nieuw (stopcontact + schakelaar)
Nadat de nieuwe doos was gemonteerd en ik de groep terug aan zette, lukte dat de eerste keer niet, de tweede keer wel.
Daarna bleek het stopcontact wel spanning te hebben, maar de schakelaar niet.
Helaas nu geen foto van het binnenwerk beschikbaar, maar ik heb hem zo aangesloten als op de oude doos het geval was. Fase, 0 en aarde op het stopcontact en schakeldraad op de schakelaar
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Het stopcontact was waarschijnlijk doorverbonden op één aansluitpunt met de schakelaar door middel van een verbindingsdraad.
Heb je op dat contact de fase aangesloten of de blauwe?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu