Welke drainagebuis moet ik hebben voor mijn tuin?

Denny08

  • #1
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus hallo allemaal!

Heb regelmatig last van water in mijn kruipruimte. Heb al wat info vergaard op internet over welke drainagebuis ik moet kopen. Toch is het mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Het artikel dat ik las link geeft al wel goede info over de verschillen, maar een andere website geeft alweer aan dat ik ringdrainage nodig heb. Heeft iemand een duidelijk antwoord voor mij?

Alvast bedankt :D
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik ken maar 1 soort: een plastic pijp met gaatjes er in met daaromheen gewikkeld een pluizige grijze stof. Geul graven op de juiste diepte en afschot, grind er in, buis er in, afdekken met weer een laag grond en dan de geul weer dicht gooien met grond.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Wat is de bedoeling, de buis ingraven of "slootjes" maken en daar de buis in leggen zonder zand erop ?
 

Denny08

  • #4
Ingraven lijkt mij het beste
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Denk er dan aan dat het beste de buis in een grindbed komt te liggen, nogal wat werk.
Als de buis op de grond (slootje) komt te liggen hoeft hij niet speciaal afgedekt te worden.

Een andere optie is een cementkuip ingraven en een automatische dompelpomp erin.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Met een dompelpomp heb ik bij een kennis slechte ervaringen gezien.
Zijn dompelpomp sloeg steeds vaker aan en de kruipruimte bij de buren aan beide zijden werd steeds droger.
M.a.w er ontstond een waterloop in het grondwater naar de pomp toe.
Dat proces keer je niet meer om.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Voor de duidelijkheid, ik bedoel de buis of de kuip voor onder de vloer, vandaar ook het "slootje" om alleen het oppervlaktewater weg te halen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu