Stoffen draad verwijdren

Ieke

  • #1
Ik woon sinds kort in een huis uit 1953. Ik ben de laatste lampen aan het installeren en kom tot mijn schrik een katoenen draad tegen in een inbouwdoos. De doos zit gevuld met draad met de kleuren van voor 1970 en van erna en ze zijn verbond via lasklemmmen. Een van de fasedraden is een oude stoffen draad die naar een kamertje gaat en daar via een lasdop verlengd wordt. Er staat spanning op deze draad. Er bevindt zich daar ook nog een rode nuldraad en een stoffen schakeldraad. Hier kan ik een lamp aan bevestigen. De oude stoffen draad zit volgens mij in een werkende combinatie lichtschakkelaar/stopcontact verstopt en wordt niet gebruikt. De totale electriciteitsvoorziening is welliswaar gedateerd maar ziet er netjes uit. Ik ben verder geen stoffen draden meer tegengekomen en heb alles bekeken. Nu mijn vraag: Kan ik deze stoffendraad laten zitten en buiten gebruik brengen.
 

Andre69

  • #2
Als je het niet meer wil gebruiken is het de beste oplossing om helemaal te verwijderen.
Om onoverzichtelijke situaties te voorkomen.
Als je de aansluiting wil herstellen zou je dit eigenlijk met dezelfde kleuren draad moeten doen. Officieel mogen de oude en nieuwe kleuren niet bij elkaar in.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu