Isoleren muren meer als 20 procent vochtig

34gdw

  • #1
Hey klussers,

Ik heb een drive in woning geërfd maar het moet wel het nodige gebeuren. Het is een woning uit 1946 waaruit de begane grond bestaan uit de garage, berging en badkamer. Nu wil ik deze als eerste gaan isoleren( garage en berging.) Nu heb ik een vochtmeter gekocht en ik meet in de muren meer als 20% vocht. Verder heeft een draagbalk een gehalte van net geen 20% maar wel een vochtplek net zoals een paar vloerplanken.
Hoe kan ik dit het beste isoleren? Moet ik eerst een bouwdroger laten draaien?
Ook kan ik langs de muur naast de balk gewoon omhoog kijken is dit nodig voor ventilatie of kan ik dit gewoon dicht purren?( is ook in garage maar hier maak ik een apart onderwerp voor aan.)

Om het verhaal duidelijker te maken nog wat foto's erbij.


Alle tips zijn welkom en alvast van harte bedankt!







 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Van belang is erachter te komen waar het vocht vandaan komt. De plek ziet er uit als een lekkage. Zijn de wanden droog? Is het een kelder/deels onder de grond?
 

34gdw

  • #3
Het betreft een drive in woning dus is niet de kelder maar je kan het wel zo beschouwen. Er heeft altijd een gat in de muur gezeten dus vocht kon makkelijk naar binnen. Verder heeft er ook altijd een wasmachine gedraaid. De balken zijn nu minder als 20% vochtig en de muur is vochtig tot en met 1m80, daarna daalt het vochtniveau. In de vloer zit ook een gat met zand( ga er dus vanuit om het vocht te reguleren)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat gat in de vloer kan beter dichtgemaakt worden lijkt me.

Is er voldoende ventilatie aanwezig?

Meet ook eens het vochtigheidsgehalte van de vloer. Ik denk dat die heel hoog is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu