Marmeren tegels schoon bikken

Linn

  • #1
Hallo,

Ik heb in Belgie tweedehands mozaiek vloertegels gekocht die gemaakt zijn van geperst marmer(-en stukjes). Er zit nog een dikke laag "iets" op waarmee het in de vloer heeft gezeten. Iemand hier noemde het kalkmortel. Ik heb gezien dat iemand dat er vrij makkelijk afbikt met hamer en beiteltje. Ik heb het met hamer en beiteltje geprobeerd, maar dat ging helemaal niet makkelijk.... Wat is jullie advies? Ik lees hier ook een luchthamer, werkt dat hiervoor?

Daarnaast: ik ga ze op mijn buitenmuur plaatsen.( vandaar plaatsing bij muren..)Die is gestuct. Wat is dan de beste ondergrond? en hoe moet ik ze plaatsen: met lijm?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een luchthamer kan maar dan de druk niet te hoog zetten, er zit een schroef op de luchthamer om de luchttoevoer te regelen, een klein beetje kloppen is meestal voldoende..
Hou de beitel zo plat mogelijk op de tegel om breuk te voorkomen, slijp de beitel eventueel om hem zo scherp mogelijk te maken.

Waaruit bestaat het stucwerk aan de buitenmuur, is dat stuc met kalk er in of alleen zandcement ?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu