Voorzetwand steense muur

Frank013

  • #1
Dag klussers,

Met veel plezier heb ik op dit forum al diverse klustips gelezen. Ook mbt het plaatsen van een voorzetwand.

Toch kom ik hier, en elders, een aantal tegenstrijdigheden tegen waardoor ik nog steeds twijfel aande juiste methode, tenminste als er al 1 juiste methode is...
Ook instructies op websites van fabrikanten geven me niet de duidelijkheid die ik zoek.

De situatie:
een wand van 11 meter lengte (westzijde), en 6,5 meter (voorgevel/noordzijde) wil ik gaan isoleren met een voorzetwand aan de binnenzijde. buitenkant is geen optie.
Woning is bijna 100 jr oud, dus (enkel-)steens gebouwd voor zover bekend. Wel is er later (jaren '80?) een extra muur buiten tegen de originele muur aangezet. Nu geen noemenswaardige sporen van vocht aan de binnenzijde. Toch zal de buitengevel ook nog wel geimpregneerd worden oid.

In de voorzetwand zal ook ruimte moeten komen voor elektra en misschien cv.

We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt in materiaal en dus de manier hoe precies op te bouwen.

In grote lijnen heb ik inmiddels wel gelezen hoe zoiets kan; de ouderwetse manier (met luchtspouwtje-dampopen folie-staanders/profiel met minerale wol-dampdichte folie-gipsplaten) maar toch een aantal vragen;

Is een luchtspouw (2cm oid) aan te raden in mijn situatie?
Is dampopen folie slim te gebruiken en zo ja, wat is de juiste plek hiervoor? Tegen de muur of dient de luchtspouw juist tussen muur en folie te zitten?
Hoe creeer ik het beste ruimte voor elektra zonder de dampdichte folie te doorboren en kan ook de OSB + stucplaten op de staanders worden geschroefd als daar ook de dampdichte folie tegenaan zit?

Of pak ik het juist beter/goedkoper/sneller helemaal anders aan (bijv een systeem met PIR)

Ik hoop op jullie kennis en ervaring!

Groet,
Frank
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een spouw hoeft niet persé als je zeker weet dat er geen vocht door komt. Als er twee halfsteens muren tegen elkaar zijn gemetseld, verwacht ik geen vocht aan de binnenkant. Zit er een spouw tussen?

De dampopen folie komt van binnen gezien voor de spouw. Als je dit frame prefab maakt, niet je de folie aan de buitenkant van dit frame.

Installatiewerk kan op meerdere manieren. Via een aparte (geisoleerde) installatie strook is waarschijnlijk het handigst (installatie voor de folie). Er zijn ook dampdichte installatieoplossingen.

De schroeven van de beplating mag door de folie heen. Het komt strak tegen elkaar aan, dus er is geen lek.

Er zijn ook andere systemen, met gasbeton of kant en klare voorzetwanden. Dan is vaak geen folie nodig.

Denk ook aan de aansluiting op de kozijnen, vloerbalken (koudebrug), kierdichting en ventilatie van je huis.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu