Houten verdiepingsvloer isoleren boven onverwarmde ruimte

Benaschwin

  • #1
Hallo, ik heb een pand uit 1900 waarvan ik alleen de bovenverdieping ga verbouwen en bewoonbaar maken, op de begane grond wordt niet gestookt , eerste verdieping uiteraard wel.
Nu bestaat de verdiepingsvloer uit houten planken en balken die om de 70 a 73 cm verspringen.
Ik wil de vloer uiteraard isoleren en ik heb daarvoor al een hoeveelheid Pir platen en xps platen beiden 3 cm dik.

Nu vraag ik mij af wat de beste manier van isoleren is:
1: boven op de planken met daarover een nieuwe laminaat vloer (liever niet want dan kom ik te dicht tegen het plafond)

2: tussen de balken tegen de planken ( lijkt me lastig goed aan te sluiten,het is geen steenwol)en lastige maat, balken verspringen niet om de 60 cm.

3: mijn favoriet, gewoon onder tegen de balken aan, hoeven de grote Pir platen ook niet gezaagd te worden en er blijft een luchtkamer van 23 cm tussen.

4:En hoe zit dat met folie? Is dat nog nodig gezien het een verdiepingsvloer is dus geen kruipruimte en als de financiën het toelaten dat in de toekomst de voormalige winkelruimte ook wordt bewoond en dus verwarmd.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Arnold
 

Klusser1975

  • #2
Beste Arnold,
Indien de ruimte op de begane grond als buiten kan worden beschouwd en dus een koude ruimte, en de warme ruimte is op de 1e verdieping. Dan verplaatst de damp zich van de warme ruimte naar de koude ruimte met kans op condensatie in de houten balken indien het opgesloten zit. Ik vraag me wel af of er echt een risico is omdat het wel een binnen/binnen situatie is en de koude ruimte ook niet echt heel koud wordt wellicht.

Het beste is om de isolatie aan de koude zijde aan te brengen dus onder de balken, of het technisch heel handig uitvoerbaar is weet ik niet maar dan zitten de balken in de warme ruimte en is er ook geen kans op condensatie in het hout en is de folie volgens mij niet nodig. Je hebt daarvoor van die gispplaten met een pirplaat verlijmd die ze ook als geisoleerde voorzetwand gebruiken. Deze zou ook misschien als plafond op de begane grond kunnen worden toegepast. Dan heb je gelijk ook een plafond die gestuct kan worden in de toekomst.

Als je de isolatie tussen de balken plaatst dan heb je een dampdichte folie nodig is aan de warme zijde. Maar let op dat je dan niet het vocht wat er toch doorheen komt opsluit door een dampdicht materiaal aan de koude zijde te plaatsen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Wordt beneden in de toekomst door jezelf bewoond, oftewel één woning met boven? Als het twee woningen worden, moet er een brandscheiding tussen zitten. Dan kan je beter steenwol gebruiken.

Ik zou tussen de balken isoleren. Anders krijg je er nooit meer fatsoenlijk een plafond onder.

Bij platen van 3cm gebruik dan minimaal 3 lagen. De naden laten verspringen. Met een scherp mes langs een lat snij je het makkelijk op maat. Eventuele grotere kieren afpurren.
 

Benaschwin

  • #4
Sorry voor het late reageren ik krijg normaal een notificatie als er gereageerd wordt, ditmaal niet,vreemd.

Met antwoord op uw vragen de woning wordt niet gescheiden, dus beneden maak ik misschien in de toekomst een werk/kantoorruimte met zo'n lelijk systeemplafond met van die haken die ik dan door de pirplaat schroef met daaraan het plafond, kan makkelijk gezien het huyidige balken plafond 4 meter hoog is.

Ik heb ook een groot hoeveelheid glaswol platen van 4 cm dik die ik liever niet wil weggooien iets van 200m2 , zou ik dit als extra geluidsisolatie tussen de balken kunnen doen en dit fixeren met de pir platen die ik dan direct tegen de balk schroef?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Prima. Glaswol werkt nog veel handiger ;)
Voor de beste geluidsisolatie die tegen de bovengelegen vloer zetten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu