Herindeling afvoerleidingen: kan dit?

Knuppel

  • #1
Ik wil mijn riolering aanpassen naar onderstaand model. Met name de leiding richting de badkamer is vrij lang, met 2 verslepingen. 6 meter met wat bochtjes, dan 3 meter omhoog, en dan 2 meter richting badkamer. Gaat dit werken met de beoogde ontspanningsleidingen? Mag een ontspanningsleiding ook versleept worden, zo ja zijn hier restricties op (minimale helling?) Of ga ik met deze opzet problemen krijgen met ontluchting?


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De ontluchting mag versleept worden, daar komt toch geen water in.

De verbinding van de ontluchtingspijp kan weg als u op beide leidingen een ontluchting maakt als dat beter uit komt.
 

Knuppel

  • #3
Andere vraag. De riolering komt in de kelder straks zo binnen (pijl staat naar buiten gericht). Daarna ga ik met 22 graden omhoog, een T-stuk, bocht en dan door op de verticale standpijp.

Maar hoe/waar kan ik dit gevaarte het beste bevestigen? Ik wil de buis die van buiten komt met een manchet aansluiten, om evt. bewegingen in de pijp op te vangen.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ophangen in beugels aan het plafond.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
Let op horizontale leiding 45 graden t stuk, vertikale leiding is 90 graden t-stuk!

John
 

Knuppel

  • #6
2 vragen nog:
1. De doucheleiding 50mm valt eerst een paar meter verticaal naar beneden, en gaat dan horizontaal (deze tak loopt naast de standleiding). Met 45 graden bochten lijkt me het risico van vollopen van de bocht, maar met 90 graden ook (kolom water die niet ineens weg kan). Wat is wijsheid?

2. Een standleiding maakt vaak veel herrie, zeker als boven ineens het toilet wordt doorgetrokken. Hoe gaat men hiermee om? Flauwe bochten erin leggen zodat het water niet zo 'valt', of alleen isoleren?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu