Hoe instellen van multimeter

Rob25

  • #1
Ik heb een "probleempje".
Mijn fietslamp is kapot en daar moet een nieuwe op maar hoe moet ik de meter instellen om te weten uit welk draadje de stroom komt? Het komt van de naafdynamo en het draadje zit nu in de koplamp en die kan niet open. Dus daarom moest ik een nieuwe koplamp kopen.
Ik moet de draadjes aansluiten aan + en - maar ik weet niet wat het plusdraadje is en ook op de dynamo staat geen + en -
Kan iemand me vertellen op wat ik de multimeter moet zetten om te meten waar de stroom uitkomt?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een fietsdynamo heeft geen + en - want hij levert wisselspanning.

Bij een gewone dynamo zit de ene pool van de dynamo aan het frame van de fiets, de andere aan een draadje.

Bij jouw naafdynamo zitten (op te maken uit je tekst) blijkbaar twee aparte aansluitingen. Daarvan maakt het niets uit welke je in welke aansluiting van de koplamp doet.

Zou je het toch met je universeelmeter willen controleren of er spanning staat dan doe je dat zo: Zet de meter op 200 V wissel (2e bereik rechts naast Off). Sluit de zwarte draad van de meter aansluiten op een aansluiting van de dynamo en de rode draad op de andere aansluiting. Geef de het wiel een slinger en je zou een paar Volt moeten meten. Bij normaal fietsen is de spanning ongeveer 6 V wissel, als je een slinger aan het wiel geeft is dat wat minder.

Het meten op het 200 V bereik moet best wel kunnen want de meter geeft bij 4 Volt aan: 4,0 V. (Ik heb er, naast mijn professionele meter, ook zo een).

Het zelfde om de draden bij de lamp te meten: zwart op de ene en rood op de andere draad.

Wil je per draad controleren of ie in orde is, dan kun je Ohms meten: zet het meetinstrument op het laagste Ω -bereik: 200. houd eerst even de meetpennen tegen elkaar om de werking van de meter te checken: de meter geeft 0 Ohm aan (of bijv 0,5 Ohm, de weerstand van de meetsnoeren).

Dan houd je de ene meetpen tegen het ene uiteinde van de te controleren draad en andere tegen het andere uiteinde. Weet je niet welke draad je moet hebben dan doe je de ene meetpen aan de ene kant tegen één van de twee draden en aan de andere kant probeer je ze één voor één. Degene met ca 0 Ohm is de juiste.

Let op: Ohms meten doe je uitsluitend aan dingen waar géén spanning op staat. Meet je Ohms in een apparaat (of op een stopcontact) waar 230 V op staat, dan is er heel kort een geluidje te horen en vervolgens is het instrument defect. Goed opletten dus, neem als gewoonte om het instrument na de meting altijd op Off te zetten.

230 V meten doe je op het bereik 600 V (het eerste bereik rechts naast Off).
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
En het rode meetsnoertje rechtsonder erin en niet linksonder
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inderdaad want anders veroorzaak je een fikse sluiting... :mrgreen:
 

Rob25

  • #5
Bedankt voor de uitleg.
Het is dus niet nodig maar ik ga het toch gewoon om het te zien zodat ik ook zeker weet dat de dynamo voldoende stroom geeft.
 

Rob25

  • #6
Als ik het wiel een zo hard mogelijke slinger geef dan geeft de meter 0,2 aan
Op de originele koplamp staat 6V
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik denk dat de meettijd voor het instrument te kort is om echt wat te kunnen meten. Wat dat betreft waren de ouderwetse draaispoelmeters handiger: daar zag je de spanning direct op.

Sluit de draden maar gewoon aan: het zal heus wel goed zijn. Als er maar wat spanning uit komt weet je dat je verbinding hebt. Tenzij de naafdynamo defect is natuurlijk, maar dan zou je verwachten dat er helemaal geen spanning uit komt.

Je kunt ook de meter aansluiten en een stuk gaan fietsen. :mrgreen:
 

Rob25

  • #8
Dinsdag komt het nieuwe koplampje thuis. De dynamo van beide fietsen gaf hetzelfde resultaat.
Bedankt.
 

Blauwbloes

  • #9
Ofwel:
- Is de meting fout
- Is het meettoestel kapot
- Zijn beide dynamo's defect. Kans is klein.
 

Rob25

  • #10
Een batterij meet hij gewoon dus ik denk dat de suggestie van Kees heel plausibel is.
En beide dynamo's zijn niet kapot, sterker geen van beide is stuk want dan zou het koplampje niet branden. En ik heb uiteraard ook even de wielen gewisseld om dat te controleren.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Indien je het meetapparaat zou willen checken voor meten van wisselspanning, dan zoou je hem op 600 V kunnen zetten en dan een 230 V bron (stopcontact) meten.

Of op 200V bereik en dan op een beltrafo (4-12 V afhankelijk van model) meten. :wink:
 

Rob25

  • #12
Ja hij doet het, de dynamo's geven allebei boven de 9 aan. Mijn vrouw heeft even een slinger aan het wiel gegeven terwijl ik de meter er ophield.
Als ik het zelf moest doen was de snelheid al een eind weg zodra ik de pootjes erop had gezet.
Bedankt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Prima toch! :super:
 

Blauwbloes

  • #14
:twisted: :twisted:
Rob25 schreef:
Ja hij doet het, de dynamo's geven allebei boven de 9 aan. Mijn vrouw heeft even een slinger aan het wiel gegeven terwijl ik de meter er ophield.
Als ik het zelf moest doen was de snelheid al een eind weg zodra ik de pootjes erop had gezet.
Bedankt.
Tja, meten als de dynamo stilstaat :twisted:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Tja, echt hulpvaardig ben je hier! ;tong;
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu