Kortsluiting na aansluiten wisselschakelaar

Verhage

  • #1
Vanmiddag een schakelaar aangesloten en zoals het onderwerp zegt, dat ging niet helemaal goed :oops:

De schakelaar is een AS 500 van Jung, met een rode aansluiting voor de fasedraad en twee zwarte aansluitingen voor de schakeldraden.

Echt superdom, ik ga de schakelaar gebruiken als enkele schakelaar. Nu heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering toch drie draden aangesloten, de fasedraad op rood, de schakeldraad in één van de zwarte aansluitingen en hier komt'ie, de nuldraad op de andere...

Nou, je raad het al, stroom erop, schakelaar ingedrukt en pats, stop eruit. Ik realiseer me direct wat ik fout heb gedaan. Nu wil ik dat oplossen, maar de schakelaar schakelt niet meer.

Nu mijn vraag. Is mijn schakelaar stuk? Of zit er iets van een zekering in die gesprongen is? En kan ik dit nog fiksen of moet ik een nieuwe schakelaar kopen?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als het een dimmer is, dan is een zekering in de dimmer gesprongen. Simpel te vervangen.
Als het een aan/uit schakelaar is, dan is het schakelcontact beschadigd. Dat lijkt me niet herstelbaar.
 

Verhage

  • #3
Het is een aan/uit schakelaar. Dan maar een nieuwe halen bij de bouwmarkt :P

Dank!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Verhage schreef:
... de fasedraad op rood, de schakeldraad in één van de zwarte aansluitingen en hier komt'ie, de nuldraad op de andere...
Zit toch iets merkwaardigs in. Want rood is de (oude) kleur voor... de NUL!

Wat voor kleur heeft die andere nul dan en vooral: watvoor kleur hebben de fasedraden in jouw huis?

Of heb je je gewoon vergist bij het tikken en bedoelde je groen (fase) op het ene contact en rood (nul) op het andere?
 

Peter_H

  • #5
Ik denk dat TS bedoelt dat hij de fasedraad aansluit op de rode markering van de schakelaar. Hij heeft het niet over een rode draad.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Waarempel, je hebt gelijk! :oops:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu