Extra opbouw wcd verbinden met inbouw wcd

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #21
Het is niet net zo veilig, want je krijgt het zo nooit voor elkaar om de plastic pijp in de muur geheel te laten doorlopen.

Elektra installatie moet altijd dubbel geïsoleerd zijn. Dwz dat er of een pijp om de VD draden moet zitten, of (bij kabel) een extra isolatielaag.

Wanneer je de pijp aanboort en een stuk pijp in de muur zet, hou je altijd een niet-dicht punt over. Je kunt er nu eenmaal geen verstek in maken... Dat zou normaal dicht zijn dmv. buigen van de pijp of door toepassing van een knietje (bochtje).

Heb je nu een wat vochtige muur, dan trekt het vocht in de loop der tijd in de isolatie van het VD draad en wordt dit aangetast of de muur komt (in het ergste geval) zelfs onder spanning te staan. Kan lang duren maar het mag niet en je mag het risico niet nemen.

Bovendien krijg je op de plek waar de 2 pijpen in elkaar uitkomen een zeer scherpe bocht in de pijp met scherpe randen. Trek je daar een VD draad langs, dan loop je kans de isolatie ervan open te trekken. Je kunt echter niet zien of de isolatie al of niet doorsneden is. Als het al lukt om de draad om zo'n scherpe hoek te trekken. Is de isolatie van beide draden aangetast, dan onstaat er zelfs een zeer gevaarlijk punt dat op een willekeurig moment een sluiting kan veroorzaken. Sluiting zou nog niet zo erg zijn (want dan gaat de zekering eruit), maar draden die af en toe elkaar nét raken kunnen oorzaak zijn van hoge stromen die brand kunnen veroorzaken.

Niet voor niets dat de bochten in elektrapijp een groter radius hebben, zodat draden trekken redelijk soepel gaat. :wink:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #22
Energiebedrijf keurt zoiets niet (meer). Daar heb je inspeciebedrijven voor. Google eens op NEN 3140 keuring.
 

Vraagsteller

  • #23
Beste Kees,

bedankt en ook Ingmar en Hessie bedankt.
Kees, ik snap je verhaal, het was ook niet mijn bedoeling om haaks de muur in te boren, maar juist schuin omhoog, maar ik ga het op jullie advies niet doen, daarvoor is dit forum ook zo goed, het voorkomen van stommiteiten van amateurs.
Ik las , dat je ná de meterkast als particulier alles zelf mag doen, dus dan zou er bijna geen enkele brand meer gedekt zijn, met een andere oorzaak dan een doehetzelf elektraklusje, dat kan ik me niet voorstellen. Veroorzaakt je vaatwasser brand, dan wil een verzekeraar precies weten, hoe en waarom dat ontstaan is daar, of er fouten zijn gemaakt daar, maar niet elders in huis, dat zal een keer voorkomen maar is geen regel , denk ik.
Ze zullen er wel alles aan doen om een verkeerde installatie van een vaatwasser te zoeken. Die andere verhalen wil ik dan wel eens zwart op wit lezen.
 

Vraagsteller

  • #24
Eigenlijk hebben we de dubbele inbouwdoos niet nodig. Of gebruik ik dan ook de mz25 montageplaat? met k25 materiaal naar de nieuwe wcd? lijkt me wel?
Dus dan moet ik de eigenlijke stopcontacten eruit halen, 2 stuks, de draden los halen en in lasklemmen doen, daar weer drie extra draden bijsteken voor de nieuwe opbouw wcd.
Is dit juist? zodoende , dat makkelijk ooit weer indien nodig de dubbele wcd hersteld kan worden, materiaal bewaren dus.
Bij de huidige wcd , komt een bed te staan, dat staat met de zijkant tegen de wcd, dus ik kan het toch niet gebruiken. Zou ik er een dik opbouw wcd plaatsen, dan staat het bed een stuk van de muur én ook nog tegen de doos aan, zinloos.
ik zie zoveel verschillende lasklemmen en doppen op internet, maar welke is nu de veiligste en beste? de duurste?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #25
In dat geval gebruik je op de bestaande inbouwdoos een uitbreidingsdoos A25 (zie de al geplaatste link naar de gebruiksaanwijzing).
Dan heb je een zo plat mogelijke (dichte) aansluiting, waar dus géén wcd op komt. :wink:
 

Vraagsteller

  • #26
Heb a25 gezien , maar die is toch veel te klein voor een dubbele inbouwdoos? of doe je er twee naast elkaar, 18 cm? de bestaande wcd is 15cm incl. randframepje breed.
en laat je de stopcontacten dan zitten achter die plaat, of moeten die eruit en dan met lasklemmen werken? wat is veiliger? en volgens de regels?
 

Vraagsteller

  • #27
Heb attema gebeld, maar ze hebben geen afdekplaat met k25 gat voor een dubbele inbouwdoos en als zij het niet hebben..... :cry:
er zullen toch wel afdekplaten met breekpoorten bestaan voor een dubbele inbouwdoos?
of zouden twee a24 plaatjes naast elkaar passen, lijkt me niet?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #28
Dan neem je 1 A25 (enkelvoudig) en 1 (doodgewone) blindplaat op de andere inbouwdoos.

In het ergste geval moet je een klein stukje van de blindplaat afhalen, maar waarschijnlijk past het zo ook wel. :wink:

Google maar even beelden met "inbouwdoos blindplaat".
 

Vraagsteller

  • #29
Ok, goed idee. De man van attema snapte zelf ook niet waarom er geen dubbel afdekplaten zijn.
en wat doe je dan met de metalen contacten ? moeten die eruit en dan met lasklemmen werken? of laat je die zitten en steek je drie draden bij in het contact dat nog ruimte heeft?
 

Vraagsteller

  • #30
Ps, ook raar dat alle opbouw wcd's verticaal! zijn? terwijl inbouw horizontaal is, heel raar.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #31
Vraagsteller schreef:
en wat doe je dan met de metalen contacten ?
Snap ik niet. Welke metalen contacten? Als je de (dubbele) inbouw-wcd verwijdert, heb je geen contacten meer. Natuurlijk verbind je de bestaande bedrading m.b.v. lasklemmen aan de bedrading die naar de nieuwe wcd gaat. Bruin aan bruin, blauw aan blauw en geel/groen aan geel/groen.

Die lasklemmen stop je weg in de inbouwdoos.
 

Vraagsteller

  • #32
Ja sorry Kees, je hebt gelijk , dat kan natuurlijk niet , de contacten er in laten zitten.
het steekt ook nog uit zag ik later.
gaat goedkomen.
Bedankt! voor alle hulp.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu