Mantelbuis gasleiding

Pigion

  • #1
Wij hebben een bijgebouw geplaatst op 30 meter afstand van ons huis. Het bijgebouw zal o.a.gebruikt worden als gastenverblijf en stalling camper. De ruwbouw staat er al 5 jaar. Wegens gebrek aan inspiratie en werk aan ons "vaste" huis, is het nog niet afgebouwd. Door er een waranda van 3 meter aan te bouwen en de ruimtes anders te gebruiken, zie ik het weer helemaal zitten.
In het verleden heb ik alle nodige utillity leidingen gelegd. Naast 5 x 2.5 MM2 en 3 x 2,5 MM2 ook water PE 25 Kiwa en 25 mm PE gasleiding, Gastec. Alles vanuit de kruipruimte. De afsand door de kruipruimte is ca. 10 M.
Volgens de voorschriften moet in de kruipruimte een mantelbuis worden toegepast tot 2 M buiten de gevel.
Hoe los ik dat nu nog op?
Ik zie 3 opties:
1) Schuif een PE 32 MM Gastec buis over de 25 mm buis tot 2 M buiten de gevel.
2) Schuif een 16 mm koperen buis of een meerlagenbuis door de bestaande PE 25 mm, snij deze buiten de geveldoor en maak een overgang naar de PE 25 mm Gastec. Deze oplossing geeft wat meer weerstand, doch daar kan ik mee leven. Er komt niet zoveel aan te hangen.
3) Een Rehau 25 mm mantelbuis of equivalent.
Bij de oplossingen 2 en 3 krijg ik een overgangskoppeling buiten. Welke? Daarom heeft oplossing 1 de voorkeur. Ben ik dan in line met de voorschriften?

Dan heb ik in het bijgebouw ook nog iets. De vloeren zijn daar allemaal van schuimbeton. Moet de gasleiding daar ook een mantelbuis hebben? De leidingen kunnen nu nog naar keuze in of onder het schuimbeton.
Pigion
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
2) Schuif een 16 mm koperen buis of een meerlagenbuis door de bestaande PE 25 mm, snij deze buiten de geveldoor en maak een overgang naar de PE 25 mm Gastec. Deze oplossing geeft wat meer weerstand, doch daar kan ik mee leven. Er komt niet zoveel aan te hangen.
Als ik uw andere topic lees over vloerverwarming komt er toch een ketel aan te hangen, dan is 16 mm koper veel te dun.
 

Pigion

  • #3
Of daar een ketel komt hangen is nog niet beslist. Ik zit meer te denken aan een warmtepomp, eventueel in de winter ondersteund door een kleine houtkachel. Die warmtepomp met ook mijn garage vloer warm houden. Ik heb daar een ruime knutselhoek om o.a. aan motoren te sleutelen. Dan is het lekker op een verwarmde vloer te staan. Een 5 Kw warmtepomp moet zowel de garage als het gastenverblijf kunnen verwarmen. De garage grenst op 1 punt bijna aan de garage. Voor het wonhuis is ook een WP voorzien, bijna alles al voorberijdt. Bij 2 warmtepompen hic ik echter aardig tegen de max. aansluitcapaciteit. Er moet ook op inductie worden gekookt en een oven.

De gasleiding is primair bedoeld voor koken en misschien een kleine geyser. Misschien wordt alles op electriciteit. Ik wil alle opties open houden. Misschien wordt gas over een paar jaar zo duur gemaakt, dat gas voor verwarmen niet meer aantrekkelijk is.
Als ik de volle capaciteit. van de 25 mm PE leiding wil behouden, kan ik er dan een PE 32 mm (Gastec) overschuiven. Dan heb ik ook geen dure overgangskoppeling.
Hoe zit dat bij het bijgebouw met schuimbeton vloeren. Ik kan er nu nog wat aan doen
Pigion
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
U komt m.i. uit op optie 1 want ook een kleine geiser neemt zoveel vermogen op dat het met 15 mm erg (te) krap wordt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu