Afwerking stukje baksteen muur

EmileB

  • #1
Ik wil een stukje muur tussen twee ramen afwerken. Het gaat om de ruimte tussen een oud stalraampje dat in de originele (halfsteens) buitenmuur zit en een naar binnen toe open draaiend hardhouten raam met dubbel glas (zie foto's). Omdat het stalraampje niet perfect afsluit dient de ruimte tussen de ramen als buitenruimte worden beschouwd. Ik heb dus een middel nodig dat waterbestendig is, dat zich goed laat smeren en dat goed hecht op de rommelige stukjes muur - inclusief het bovenste stuk waaraan het stucwerk dus moet blijven plakken om niet naar beneden te vallen. Op advies van een bouwmaterialenhandel ben ik aan de slag gegaan met het product 6 in 1 dat in een gele zak zit, maar ik ben niet erg onder de indruk van de verwerkbaarheid. 'Ondersteboven' aansmeren gaat al helemaal niet. Heeft iemand een suggestie hoe dit aan te pakken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De tussenruimte naar buiten toe ventileren is helemaal goed.

Je kan een (cementgebonden) stucmiddel gebruiken voor buiten. Uiteraard eerst een primer gebruiken. Had je dat nu ook gedaan? Mogelijk kan je ook nog proberen het stucmiddel iets natter of droger te houden. Dat kan in het "plakken" wel schelen.
 

EmileB

  • #3
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels de ondergrond nogmaals in de primer gezet (was alweer even geleden gedaan) en ben met een iets natter stucmiddel verder gegaan. Ik denk dat het in een paar etappes wel gaat lukken om er een redelijk geheel van te maken. Maar een mooie strakke afwerking gaat me met dit middel niet lukken. Is het mogelijk om uiteindelijk over het cementgebonden stucmiddel een gladdere afwerklaag te zetten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik ken alleen voor binnen gladde stucmortels, op basis van gips. Voor buiten zit er zand in, dat is niet heel fijn. Maar ik ken zeker niet alle stucmortels in de handel ;) Je kan eens rondkijken wat er te koop is.

Probeer vooral je resultaat nu beter te krijgen. Het is niet alleen het middel, maar ook techniek. Soms helpt even een kwartiertje wachten ook. Deze raampjes zijn ook wel een uitdaging :D
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Je hebt cementgebonden dunpleisters, dat is zo'n beetje wel het fijnste cementgeboden wat je kunt krijgen. Toch is ook dat nooit zo strak als gips na afwerking.

Maar bij deze stijl mag het toch wel een beetje 'oneffen' zijn? Hoort er een beetje bij. Het is tenslotte geen strakke vinexwoning :mrgreen:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu