Stucen en verven over tegels in keuken

Ottosluiter

  • #1

Op de achterwand achter mijn fornuis en afzuigkap zitten tegels. Onder de afzuigkap (dus tussen de kap en het fornuis) gaat een RVS achterwand komen. Nou wil ik het stuk dat achter de afzuigkap zit tot aan de spotjes boven, 5 rijen tegels, gaan stucen en daarna een kleurtje geven. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren:
1) kan ik gewoon over de tegels stucen en wat voor voorbehandeling moet ik doen? Het moet mooi vlak worden, ik wil de voegen van de tegels er niet doorheen zien.
2) Ik heb een strakke lijn nodig op exact de hoogte van de afzuigkap, want daaronder komt de RVS achterwand. Hoe zorg ik dat het stucwerk een strakke rand krijgt?
2) wat voor muurverf kan er het beste overheen? Ik lees her en der wat over 2k-verf.
3) misschien heeft iemand anders nog een heel andere oplossing?
4) is dit een klusje dat gemakkelijk zelf te doen is of moet ik een vakman vragen? Ik betwijfel of ze voor 1 vierkante meter komen?
Bedankt voor de reactie!
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Wellicht is het verstandiger om de afzuigkap even te demonteren en dan plaatmateriaal over de tegels heen te plakken. Je kunt het plaatmateriaal dan in kleur verven en de afzuigkap daarna terugplaatsen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan watervast verlijmd multiplex van 7mm o.i.d.

Stuken op de tegels is veel arbeidsintensiever en de hechting is ook problematisch. Als je toch wilt stuken, dan zou ik de tegels eerst verwijderen.
 

Ottosluiter

  • #3
Ik heb je tip ter harte genomen. Ik ga er inderdaad een stuk multiplex tegen aan hangen en vervolgens de afzuigkap daarop, maar de pluggen wel tot in de muur erachter.
Waar zal ik die plaat mee vast zetten? Bison Direct Grip of misschien Bison Heavy Duty? Ik heb namelijk geen steun voor die plaat, dus hij moet gelijk goed vastzitten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu