Bewegingsmelder gaat niet uit

Pacalyps

  • #1


Goedendag,

Ik kom er maar niet uit en de gebruikshandleiding is helemaal niet duidelijk. De lamp blijft continue branden en gaat niet uit. Wat moet volgens de foto aangepast worden?
Bvd.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Om te beginnen moet je de veel te lange stukken blank koperdraad inkorten zodanig dat er geen koper zichtbaar is als het gemonteerd is in een kroonsteen.

Schakel de spanning even een minuutje van de lamp en daarna weer aan en kijk of hij dan wel reageert.

De bewegingssensor moet wel vrij zicht hebben natuurlijk.
 

Pacalyps

  • #3
Heb dit overdag en in de avond al vaak geprobeerd om het van de spanning af te halen. De sensor heeft vrije ruimte. Ik zal de koperdraden inkorten, thnx voor de tip

Lijkt mij dat iets anders aan de hand is....

Heeft iemand wel een oplossing?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Heb je misschien pas geleden gehad dat de lamp die erin zat, het heeft begeven?

Ik had dat zelf enige tijd geleden: de lamp die erin zat veroorzaakte op het moment dat hij doorbrandde (heel even) kortsluiting. Gevolg: relaiscontacten van het schakelende relaisje aan elkaar vastgeplakt.

Was weliswaar een schemerschakelaar geen bewegingsmelder, maar principe is gelijk. Bij een bewegingsmelder zit vaak een triac ipv een relais, maar ook die kan defect raken door zoiets en dan permanent ingeschakeld blijven.

Bij een bewegingsmelder kan ook de instelling van de tijd dat ie na moet blijven een rol spelen. Zet die voor de test in elk geval zo kort mogelijk.

En verder heb ik bij een bewegingsmelder gehad dat ie raar ging doen omdat de ingebouwde condensator, die voor de voeding ervan zorgt, niet lekker was.

Voor vervanging van zo'n relais, triac of condensator moet je echter wel wat kijk op elektronica hebben. Let op: op alle onderdelen van de printplaat van zo'n melder staat meestal de volle 230 Volt. Je moet weten wat en hoe je dat soort dingen doet.

Anders liever het hele apparaat vervangen! :wink:
 

Pacalyps

  • #5
Nee had het 3 dagen terug gekocht bij de Hornbach. Inmiddels teruggebracht en ze vertelde mij dat het een fabrieksfout moet zijn. Heb het nu omgeruild voor een ander model waar je alles zelf kan instellen.
Deze werkt perfect en de verlichting gaat nu wel gelukkig uit :D
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
:prima:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Er zijn trouwens ook bewegingsmelders die je permanent aan kan zetten door de schakelaar op een bepaalde manier te gebruiken. Vraag me niet hoe, ik doe altijd maar wat (om hem uit te krijgen) :roll:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Bij dat soort de schakelaar uitzetten en direct weer aanzetten, de lamp blijft dan branden, bij een aansluiting met snoer en stekker hetzelfde.
Moet de melder weer normaal functioneren dan de schakelaar een minuut uit laten staan, voor een stekker hetzelfde.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Dank je Jan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu