AEG lavamat L86810 trommel uit ophanging gescheurd en meer

Robws

  • #1
Onze aeg lavamat L86810, pnc 91400325701, kwam zaterdag met een paar flinke klappen tot stilstand tijdens centrifugeren. De trommel hing duidelijk scheef en het manchet zat verfrommeld. Daarnaast hing er een wat branderige 'kortsluiting?" lucht. En het display was uitgevallen. Na wat zoeken op internet was mijn conclusie: veer van de trommel uit ophanggat gescheurd. Na openen van de bovenkant bleek dit idd het geval. Reeds veel beschreven hier zag ik. Inmiddels de veer verhangen in de gaten iets naar voren. Dus trommel hangt weer, manchet zit weer redelijk normaal.

Maar als ik stekker in stopcontact doe en een programma selecteer, doet het apparaat niets anders dan regelmatig klikken. Dit geluid komt uit het witte kastje uit afbeelding 1.
Display doet niets.

Heb ook de achterkant open gemaakt en zie dat de motor van de trommel de zijkant van de machine heeft geraakt op een wit electronica kastje, precies op een plek waar veel draadjes lopen. Afbeelding 2 en 3



Een van de blauwe draadjes was bijna door. Die heb ik na strippen van uiteindjes weer aan elkaar verbonden en geïsoleerd met tape. Levert niets op helaas.

Dan nog iets dat me is opgevallen: op de achterste spoel van de trommelmotor zit blauwige aanslag. Afbeelding 4,5,6


Kennelijk is hier wat misgegaan? Kan dit teken van doorgebrande motor oid zijn? Machine stonk wel na de crash.

Iemand nog een idee wat hier mis is? Ik heb het gevoel dat het einde verhaal is, maar wil nog wel een poging wagen.
 

Techrax

  • #2
Ik zou beginnen bij het electronicakastje bovenin in de machine door alle connectors aan te drukken. Doet hij het dan nog niet, dan kastje openmaken en electronica controleren. Het kastje onderin is de electronica voor de motor welke de motor aanstuurt, ook deze controleren. Ik denk zo aan die blauwe aanslag te zien, dat de motor flink heeft staan vonken controleer of de motor verbrand is door de koolborstels te verwijderen en de collector van de motor te controleren (loopvlak van de koolborstels).

Suc6!
 

Pap

  • #3
Waarom zou de motor stuk gaan kon gewoon draaien volgens mij ,kijk eens naar de draden die los getrokken kunnen zijn .deur slot verwarmingselement en motor draden
eerst maar weer werkend ,daarna orginele gat herstellen met eenplaatje ijzer en 2 boutjes hangt de trommel weer zoals het hoord
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu