Proleem met spachtelputz

Sierpleister

  • #1
Beste allen,

Ik heb mijn muren laten spachtelputzen. Ik heb echter een aantal vragen, waar ik met de schilder niet uitkom.

1. Toen de spachtelputz hard was geworden, viel mij op dat er een op verschillende muren 'gaatjes' zaten. De schilder zei dat de korrel (1,2 mm) tijdens de droging zakt en dat daar deze 'gaatjes' (waardoorheen je de witte grondverf ziet) door ontstaan. Opvallend is dat dit bij sommige muren het geval is, maar niet bij alle muren. Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad normaal is?

2. Omdat die gaatjes mij stoorden, heb ik als volgt geprobeerd dit op te lossen. Ik heb twee kleuren muren: bruin en 'zalm'. Ik heb één plekje op de bruine muur geprobeerd weg te werken door het aan te stippen met de vloeistof die in de emmer aan de oppervlakte ligt; dus dezelfde kleur. Dit werkte perfect: de plekjes zijn weg en je ziet er niets van. Vervolgens heb ik de rest van de muur op dezelfde wijze bijgetipt.

Later heb ik hetzelfde met de lichtere muur gedaan. Helaas pakte het daar anders uit: de 'bijtipping' is donkerder geworden dan de muur; het gevolg is dat je nu vlekken ziet. Ik heb al geprobeerd om deze vlekken weg te halen met een borstel en warm water. dat is deels gelukt, maar de vloeistof is waarschijnlijk toch in de spachtelputz gezogen.

Ik begrijp niet waarom dit bij de donkere muur wel goed ging en bij de lichtere niet. Heeft iemand een idee?

3. Nog belangrijker: wat nu? Moet ik de hele muur opnieuw laten spachtelen of latexen?

Als ik hem laat latexen, zie je dan een verschil met de oorspronkelijke muur? Ik heb zelf namelijk de indruk dat ik het kan zien als een gespachtelde muur gelatext is: de latex gaat tussen de korrel zitten, zodat je de structuur van de spachtel minder zichtbaar wordt. Of verzin ik dit nu?

4. Als ik de muur laat latexen, kleven daar nog nadelen aan? Bv. is de muur nog even goed schoon te maken als een uitsluitend gespachtelde muur?

Dat zijn een hoop vragen. Dank voor het lezen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu