Omvormer doorgebrand

Dandy1986

  • #1
Ik heb laatst een caravan gekocht.
Nu ben ik alles even aan het nalopen en bij het testen van de kraan kwam er na 3 keer open en dicht doen van de kraan een pluim rook uit de disselbak.
Nu is de omvormer van de waterpomp doorgebrand.

Ik kan er wel een nieuwe tussen zetten maar wil graag weten wat de oorzaak is.

Ik heb zelf het vermoeden dat het verkeerd in elkaar heeft gezeten (tape)
Is dat te zien op de foto?

Of kan het ook nog iets anders zijn?
Het is een waterpomp van 12v-18 watt.

Mvg danny
 

Dandy1986

  • #2
 

Dandy1986

  • #3
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het ziet er wel erg knutselachtig uit, zeg maar grondig knoeiwerk.

Je mag eigenlijk blij zijn dat de boel alleen doorgebrand is en geen echte brand veroorzaakt heeft. Om over aanraakgevaar van de kraan maar niet te spreken.

Probleem is dat het niet met zekerheid vast te stellen is of er alleen een kortsluiting in dit samenbouwsel heeft gezeten, of dat de eigenlijke oorzaak in de waterpomp gezocht moet worden.

Wat je zou kunnen doen om dat te checken is de waterpomp aansluiten op een sigarenaansteker stopcontact (12 V). Maar alleen als je er zeker van bent dat dat stopcontact apart gezekerd is. Loopt de pomp dan normaal en blijft de zekering heel, dan mag je aannemen dat de oorzaak inderdaad aleen in de omvormer zat. :wink:
 

Poster

  • #5
Hallo

Dit is gevaarlijk gerommel.

Zover ik kan zien, is een gewone travo 220/12 V.
En een gelijkrichtertje erachter.

Zet een accu in de wagen, achter een simpele lader, en daarop een 12 V pomp met ingebouwde drukschakelaar.

U pomp trekt 1.5 amp, dus dat is de moeite niet, voor een accu, zet daar een drukschakelaartje achter.

Hoeft u geen nieuwe pomp te kopen.

Zo heeft het perfect jaren lang in mijn tourwagen en schepen gewerkt, maar dan op 24 V, maar het systeem is hetzelfde.

Of koop een omvormer van een goed merk.
Maar die zijn duur.


Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu