Aansluiting HSB op fundering

Hsmi

  • #1
Beste Mede Klussers,

Ik heb een vraag omtrent een te realiseren aanbouw de meningen van diverse bouwheren lopen uiteen op dit onderwerp.

Ik heb zelf even een schets gemaakt van het probleem.

De aanbouw ligt een stuk hoger dan het maaiveld, dat komt mede doordat de keuken in het oude huis behoorlijk opgehoogd is met versterkt beton ( door vorige bewoners ). En aangezien ik de hele woning drempelloos wil hebben wordt alles op die hoogte afgesteld.

Nu heb ik een strookfundering laten aanleggen en de put opgevuld met schuimbeton van ruim 1,2 meter dik.



Tot zover is alles gelukt, nu moet de strookfundering opgemetseld worden met baksteen tot op een hoogte van de funderingsplaat, dat is 50cm hoog. Nu is mijn vraag de meningen lopen daaromtrent uiteen, moet de beoogde gemetselde muur geïsoleerd worden ja of nee? en moet het geïsoleerd worden tussen het schuimbeton en de gemetselde muur of alleen aan de buitenzijde?

Mijn inziens niet, omdat schuimbeton al een isolerende factor is.

zie schets voor een verduidelijking wat rood gestreept is, is mijn vraag.


Alvast dank voor jullie hulp
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als je de isolatie aan de buitenkant weg laat, heb je toch een flinke koudebrug?

Voor de PIR kan je een kantplank zetten bv. van een cementboard.

Schuimbeton isoleert ook niet echt geweldig (afhankelijk van de soortelijke massa).
 

Hsmi

  • #3
Dank voor je bericht,

Ik was van mening dat door de dikte van het schuimbeton het niet hoefde. Is het verstandig om de isolatie tussen het schuimbeton en het opgaande metselwerk te plaatsen? ivm het plaatsen van de ringbalk voor het houtskelet. Als ik de isolatie er voor moet plaatsen dan moet de ringbalk ruim 8cm oversteken en dat doet de sterkte van de constructie geen goed neem ik aan.Ik kan anders ook geen druiplip meer toepassen omdat de isolatie dan uitsteekt.

Dit is ook ter lering, sommige dingen zijn mijn inziens onduidelijk hoe de bouwheren het voor zich zien.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dit detail is eigenlijk niet geschikt om goed geisoleerd te maken. Zoek maar op houtskeletbouwdetails, dan zie je hoe het beter kan.

Als het alleen voor een schuur is, dan kan het zo wel. Inderdaad wel op letten dat de wand goed op het metselwerk staat.
 

Hsmi

  • #5
Wederom dank voor je antwoord,

Het is in ieder geval voor een aanbouw en moet het liefst koudebrug vrij zijn. Isolatie aan de buitenzijde moet het sowieso zijn heb ik begrepen.

Ik kan helaas niet meer isolatie op het schuimbeton plaatsen i.v.m. de hoogte. Maar aangezien het schuimbeton goed isolerend is lijkt mij dat geen probleem.

Ik heb een herziende schets gemaakt waarbij het naar mijn weten wel correct is. Eventuele aanbevelingen en aanpassingen graag.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Op zich een prima detail volgens mij. Doe wel voor de isolatie een drukvaste plaat tegen beschadigingen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu