Asbest inventarisatie rapport

Fwalraven

  • #1
Is een asbestinventarisatie rapport altijd verplicht voor het verwijderen van asbest golfplaten?

Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet in van dit rapport
behalve dan dat iemand een paar honderd Euro in de zak steekt, om mij een briefje te geven waarop staat dat het asbest golfplaten zijn.

Moet toch ook kunnen dat in de sloopmelding staat dat de platen als asbest behandeld dienen te worden en door een erkend bedrijf verwijderd dient te worden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De inventarisatie is altijd nodig als de golfplaten door een (asbestverwijderings)bedrijf worden weggehaald.

Als het binnen de 35m2 valt die je zelf mag verwijderen, is geen inventarisatie nodig.

In de inventarisatie staat meer in dan dat het asbest is. Er staat wat voor soort asbest het is, of het hechtgebonden is, en op welke manier het verwijderd moet worden. Er kan ook uitkomen dat een normale aannemer het mag verwijderen (onder voorwaarden uiteraard).
 

Fwalraven

  • #3
Als het binnen de 35m2 valt die je zelf mag verwijderen, is geen inventarisatie nodig.
Dat vind ik nu het kromme.
Het zijn geschroefde golfplaten op 2 gebouwtjes, een van 30 m2 en een van 75 m2.
Dan is er voor de een wel en de ander geen rapport nodig.

Een milieuambtenaar moet toch in staat zijn om te beoordelen dat het om de gewone ordinaire asbest golfplaten gaat.
Tot 35m2 zou hij het wel kunnen en bij een groter oppervlak niet?
Dat bij grotere oppervlakten een asbest verwijderingsbedrijf komt daar heb ik beelden bij.

En bij twijfel is het ook anders, dan kun je de kosten van een asbestsaneringsbedrijf uitsparen, die een andere prijs zullen rekenen als een gewone aannemer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Het is ook krom, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar. Wees maar blij dat je nu nog 35m2 zelf mag verwijderen. Dit geldt immers alleen voor hechtgebonden asbest. Oude asbest golfplaten zijn bijna nooit hechtgebonden meer. Dus als je wel een inventarisatie laat maken, zou daaruit wel eens kunnen blijken dat je het toch niet zelf weg mag halen.

Het verwijderen door een normale aannemer of asbestverwijderaar zal niet veel in kosten schelen. Het moet namelijk beide op dezelfde (zorgvuldige) manier gebeuren.
Fwalraven schreef:
Een milieuambtenaar moet toch in staat zijn om te beoordelen dat het om de gewone ordinaire asbest golfplaten gaat.
Daar gaat het niet om. Er staat zoals gezegd meer in de inventarisatie dan "dat het asbest is".
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu